Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi

Kompleksowe wdrożenie polityki oraz szkolenie pracowników z obszaru przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.

Zakres usługi

Polityka i szkolenia pracowników są formą zrealizowania przez Pracodawcę ustawowego obowiązku przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. W ramach usługi doradczej GFKM:

  • przeanalizujemy firmowe dokumenty, m.in. regulaminy, procedury, opisy praktyk w zakresie rozwiązywania konfliktów
  • zarekomendujemy niezbędne zmiany w obszarze wewnętrznego prawa pracy
  • wskażemy kierunki działania w procesie przygotowania i wdrożenia polityk antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
  • opracujemy dokumenty z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
  • wesprzemy proces szkoleń i komunikacji związany z wdrożeniem nowych dokumentów
  • przeprowadzimy działania wykonawcze z zakresu wdrożenia, np. prac Komisji Wyjaśniającej, rozpatrującej poszczególne zgłaszane przez pracowników sytuacje z zakresu działań mających znamiona mobbingu lub dyskryminacji

Dla kogo

Dla firm, które:

  • planują wdrożenie rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie mobbigowi
  • chcą wprowadzić lub udoskonalić procedury prowadzenia postępowań w sprawach konfliktowych zgłaszanych przez pracowników
  • dążą do wyeliminowania ryzyk powstawania konfliktów
  • wprowadzają zmiany, które wynikają z rozwoju firmy i zmieniają sposób prowadzenia polityki personalnej
  • rozwijają działania w obszarze etyki i poszanowania godności pracowników i współpracowników

Przebieg

Etap 0: Szkolenie wstępne (2h)
  • Ukształtowanie podstawowej wiedzy dot. niepożądanych zjawisk w miejscu pracy – zapoznanie z podstawowymi definicjami prawnymi: dyskryminacji, mobbingu, molestowania oraz zachowań niepożądanych
  •  Merytoryczne przygotowanie uczestników do dyskusji podczas warsztatu diagnostycznego na I etapie projektu
  •  Uwspólnienie bazy pojęciowej związanej z dyskryminacją i mobbingiem, zwiększające szansę wypracowania spójnego podejścia przełożonych i pracowników
Etap 1: Warsztat diagnostyczny oraz wybór kluczowych elementów Polityki AntyDiM
  • Omówienie proponowanych zapisów do Polityki AntyDiM, zebranie sugestii od różnych grup pracowników i przełożonych
  • Zaangażowanie pracowników w proces kształtowania Polityki – budowanie poczucia odpowiedzialności, własności i wpływu
  • Wykształcenie tzw. ambasadorów zmian – pracowników, którzy będą źródłem pozytywnych komunikatów dot. Polityki AntyDiM
  • Wybór kluczowych narzędzi oraz zaprojektowanie Polityki uwzględniającej potrzeby różnych grup pracowników oraz Pracodawcy
Etap 2: Projektowanie Polityki AntyDiM
  • Wybór narzędzi do Polityki AntyDiM
  • Przygotowanie bazowego projektu Polityki AntyDiM odpowiadającej na potrzeby Pracodawcy i Pracowników
Etap 3: Komunikacja i szkolenia warsztatowe: ,,Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi"
  • Zatwierdzenie Polityki i komunikacja kierowana do wszystkich pracowników
  • Wzrost tendencji do samodzielnego rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy
  • Wzrost umiejętności rozpoznawania i reagowania na zachowania niepożądane
  • Wzrost świadomości różnic pomiędzy konfliktem, delegowaniem i rozliczaniem zadań a dyskryminacją i mobbingiem
  • Zapoznanie z Polityką AntyDiM przez pracowników

Korzyści

  • Pracodawca realizuje obowiązek ustawowy i ma przygotowaną dokumentację na wypadek pozwów sądowych
  • Dział personalny zyskuje opracowane procedury reagowania i narzędzia do rozpatrywania zgłoszeń
  • Przełożeni zyskują wiedzę o skutecznym postępowaniu w reakcji na zachowania niepożądane i narzędzia do rozwiązywania konfliktów
  • Pracownicy znają i potrafią korzystać z Polityki AntyDiM

Efekty

  • Obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia niezasadnych zgłoszeń
  • Budowanie wizerunku pracodawcy
  • Pracownicy skutecznie rozpoznają i zgłaszają problemy
  • Ograniczenie kosztów związanych z występowaniem zjawisk niepożądanych
  • Związki zawodowe są w stanie konstruktywnie wspierać pracowników w zakresie reagowania na zachowania niepożądane w miejscu pracy

Kontakt

Back to top