Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi
Kompleksowe wdrożenie polityki oraz szkolenie pracowników z obszaru przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
Zakres usługi
Polityka i szkolenia pracowników są formą zrealizowania przez Pracodawcę ustawowego obowiązku przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. W ramach usługi doradczej GFKM:
- przeanalizujemy firmowe dokumenty, m.in. regulaminy, procedury, opisy praktyk w zakresie rozwiązywania konfliktów
- zarekomendujemy niezbędne zmiany w obszarze wewnętrznego prawa pracy
- wskażemy kierunki działania w procesie przygotowania i wdrożenia polityk antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
- opracujemy dokumenty z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
- wesprzemy proces szkoleń i komunikacji związany z wdrożeniem nowych dokumentów
- przeprowadzimy działania wykonawcze z zakresu wdrożenia, np. prac Komisji Wyjaśniającej, rozpatrującej poszczególne zgłaszane przez pracowników sytuacje z zakresu działań mających znamiona mobbingu lub dyskryminacji
Dla kogo
Dla firm, które:
- planują wdrożenie rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie mobbigowi
- chcą wprowadzić lub udoskonalić procedury prowadzenia postępowań w sprawach konfliktowych zgłaszanych przez pracowników
- dążą do wyeliminowania ryzyk powstawania konfliktów
- wprowadzają zmiany, które wynikają z rozwoju firmy i zmieniają sposób prowadzenia polityki personalnej
- rozwijają działania w obszarze etyki i poszanowania godności pracowników i współpracowników
Przebieg
Etap 0: Szkolenie wstępne (2h)
- Ukształtowanie podstawowej wiedzy dot. niepożądanych zjawisk w miejscu pracy – zapoznanie z podstawowymi definicjami prawnymi: dyskryminacji, mobbingu, molestowania oraz zachowań niepożądanych
- Merytoryczne przygotowanie uczestników do dyskusji podczas warsztatu diagnostycznego na I etapie projektu
- Uwspólnienie bazy pojęciowej związanej z dyskryminacją i mobbingiem, zwiększające szansę wypracowania spójnego podejścia przełożonych i pracowników
Etap 1: Warsztat diagnostyczny oraz wybór kluczowych elementów Polityki AntyDiM
- Omówienie proponowanych zapisów do Polityki AntyDiM, zebranie sugestii od różnych grup pracowników i przełożonych
- Zaangażowanie pracowników w proces kształtowania Polityki – budowanie poczucia odpowiedzialności, własności i wpływu
- Wykształcenie tzw. ambasadorów zmian – pracowników, którzy będą źródłem pozytywnych komunikatów dot. Polityki AntyDiM
- Wybór kluczowych narzędzi oraz zaprojektowanie Polityki uwzględniającej potrzeby różnych grup pracowników oraz Pracodawcy
Etap 2: Projektowanie Polityki AntyDiM
- Wybór narzędzi do Polityki AntyDiM
- Przygotowanie bazowego projektu Polityki AntyDiM odpowiadającej na potrzeby Pracodawcy i Pracowników
Etap 3: Komunikacja i szkolenia warsztatowe: ,,Przeciwdziałanie dyskryminacji i mobbingowi"
- Zatwierdzenie Polityki i komunikacja kierowana do wszystkich pracowników
- Wzrost tendencji do samodzielnego rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy
- Wzrost umiejętności rozpoznawania i reagowania na zachowania niepożądane
- Wzrost świadomości różnic pomiędzy konfliktem, delegowaniem i rozliczaniem zadań a dyskryminacją i mobbingiem
- Zapoznanie z Polityką AntyDiM przez pracowników
Korzyści
- Pracodawca realizuje obowiązek ustawowy i ma przygotowaną dokumentację na wypadek pozwów sądowych
- Dział personalny zyskuje opracowane procedury reagowania i narzędzia do rozpatrywania zgłoszeń
- Przełożeni zyskują wiedzę o skutecznym postępowaniu w reakcji na zachowania niepożądane i narzędzia do rozwiązywania konfliktów
- Pracownicy znają i potrafią korzystać z Polityki AntyDiM
Efekty
- Obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia niezasadnych zgłoszeń
- Budowanie wizerunku pracodawcy
- Pracownicy skutecznie rozpoznają i zgłaszają problemy
- Ograniczenie kosztów związanych z występowaniem zjawisk niepożądanych
- Związki zawodowe są w stanie konstruktywnie wspierać pracowników w zakresie reagowania na zachowania niepożądane w miejscu pracy