Polityka antymobbingowa i antydyskryminacyjna
Diagnoza relacji, zapobieganie konfliktom, ochrona prawna, przyjazne środowisko pracy...
Zakres usługi
- analizujemy firmowe dokumenty, m.in. regulaminy, procedury, opisy praktyk w zakresie rozwiązywania konfliktów
- rekomendujemy niezbędne zmiany w obszarze wewnętrznego prawa pracy
- wskazujemy kierunki działania w procesie przygotowania i wdrożenia polityk antymobbingowej i antydyskryminacyjnej
- opracowujemy dokumenty z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji
- wspieramy proces szkoleń i komunikacji związany z wdrożeniem nowych dokumentów
- prowadzimy działania wykonawcze z zakresu wdrożenia, np. prac Komisji Wyjaśniającej, rozpatrującej poszczególne zgłaszane przez pracowników sytuacje z zakresu działań mających znamiona mobbingu lub dyskryminacji
Dla kogo
Dla firm, które:
- planują wdrożenie rozwiązań mających na celu przeciwdziałanie mobbigowi
- chcą wprowadzić lub udoskonalić procedury prowadzenia postępowań w sprawach konfliktowych zgłaszanych przez pracowników
- dążą do wyeliminowania ryzyk powstawania konfliktów
- wprowadzają zmiany, które wynikają z rozwoju firmy i zmieniają sposób prowadzenia polityki personalnej
- rozwijają działania w obszarze etyki i poszanowania godności pracowników i współpracowników
Przebieg
Analiza
- wstępna ocena dokumentów, np. regulaminów i procedur
- identyfikacja potrzeb związanych z koniecznymi zmianami w dokumentach i/lub opracowania nowych
- identyfikacja potencjalnych źródeł sytuacji kryzysowych
Opracowanie
polityk: antymobbingowej
i antydyskry-
minacyjnej
polityk: antymobbingowej
i antydyskry-
minacyjnej
- przygotowanie niezbędnych dokumentów – korekta istniejących, redakcja nowych
- opracowanie procedury postępowania Komisji Wyjaśniających
Wdrożenie
- przygotowanie materiałów niezbędnych w komunikacji wewnętrznej
- przeprowadzenie szkoleń
- prowadzenie prac Komisji Wyjaśniających
Korzyści dla klienta
- wyposażenie firmy w dedykowaną regulację, która jest podstawą obowiązywania systemu reagowania
- stosowanie obiektywnych zasad i mierników oceny pracy pracowników
- zapewnienie pracownikom dostępu do wiedzy o sposobach unikania konfliktów i zachowania w sytuacjach przemocowych
- określenie zasad komunikacji i ochrony sygnalistów
- określenie – po stronie pracodawcy – kompetencyjnego podziału zadań w systemie prewencji
- wzmocnienie wizerunku pracodawcy zaangażowanego w przestrzeganie prawa i zapewnienie równości w środowisku pracy
Efekty
- podniesienie efektywności pracy
- ograniczenie kosztów związanych z występowaniem zjawisk niepożądanych
- wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej przedsiębiorcy za mobbing i przeniesienie jej wyłącznie na sprawcę (wyrok SN z dnia 03 sierpnia 2011 nr I PK 35/2011)
- realizacja obowiązku pracodawcy, definiowanego jako: przeciwdziałanie zachowaniom niepożądanym, które poprzedzają wystąpienie mobbingu i dyskryminacji