Co neuronauka mówi nam o tym, jakimi jesteśmy menedżerami 

Wraz z awansem możemy zgubić wiele cech, które sprawiały, że byliśmy cenionym członkiem zespołu. Na co zwrócić uwagę, kiedy jesteśmy menedżerami? Warto zainteresować się tym, co może nam powiedzieć neuroprzywództwo.  

Czym jest neuroprzywództwo?

Neuroprzywództwo opisuje to, co się dzieje w naszej głowie, kiedy jesteśmy menedżerem. Stąd też płynie wiele obserwacji, które często pojawiają się na szkoleniach.  

Warto pamiętać o sztuce koncentracji: na wnętrzu, na innych, na świecie zewnętrznym. Skupianie uwagi na sobie i innych ludziach pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną. Natomiast koncentracja na świecie zewnętrznym poprawia umiejętności menedżerów w dziedzinie obmyślania strategii, opracowywania innowacji i zarzadzania organizacjami.  

Neurocepcja pomaga w koncentracji

W koncentracji ważna jest neurocepcja. To reakcja autonomicznego układu nerwowego, która wykrywa zagrożenie lub bezpieczeństwo zanim tego jeszcze jesteśmy świadomi. Można to porównać np. do reakcji na podchodzenie do urwiska. Proces ten zachodzi poza świadomą kontrolą, ale jego skutki są zauważalne w pobudzeniu fizjologicznym naszego ciała. To nasz wewnętrzny wykrywacz zagrożenia. Opisał go niegdyś prof. Stephen Porge z Uniwersytetu Illinois w Chicago.  

W podejmowaniu dalszych decyzji pomaga nam marker somatyczny – odkryty przez Antonio Damasio, portugalskiego neurologa – rodzaj uczuć generowanych na podstawia wtórnych emocji. Na jego podstawie podejmujemy decyzje: tak lub nie.  

Kontrola poznawcza i zwalczanie pokus 

Na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę? Na umiejętność kierowania uwagi tam, gdzie chcemy. Kontrola poznawcza. Utrzymywanie koncentracji, mimo pokus, że chcemy błądzić. Potocznie nazywana jest „siłą woli”, czyli skutecznym wykonywaniem konkretnych zadań.  Prof. Roy Baumeister opisał silną wolę, która zawiaduje pięć procesów myślowych: kontrolę myśli, kontrolę emocji, ignorowanie bólu, system wykrywania błędu, opieranie się pokusie. Zauważył przy tym, że silna wola codziennie się zużywa, bo codziennie mamy nowe myśli, nowe stany emocjonalne. 

Szefowie kontra IBIS 

Dodajmy, że zbyt duża liczba informacji sprawia, że ubożeje nasza zdolność koncentracji. Możemy wpaść w zespół IBIS. Nasz mózg – kolokwialnie mówiąc – nie wyrabia. Częściej podejmujemy błędne decyzje, jeśli poddamy się natłokowi wiadomości.  

Awans pogarsza postrzeganie 

Ważnym momentem w naszej karierze jest awans. Wraz z nim, jak zauważono, pogarsza się umiejętność podtrzymywania znajomości i więzów osobistych. I na przykład im wyżej jesteśmy w hierarchii tym trudniej nam utrzymać wzrok na kimś, kto jest z nami, ale zajmuje niższe stanowisko. To pogarsza nasze postrzeganie w zespole.  

Przeczytaj także poprzedni post z cyklu o neuronauce: Jak neuronauka wspiera świat biznesu.

Strefa wiedzy