E-commerce – naucz się i wejdź w to!

79 proc. internautów robi zakupy online, a 75 proc. deklaruje, że kupuje w polskich e-sklepach – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2023” firmy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Ten imponujący wynik powinien skłonić do refleksji i działania tych, którzy wzbogacenie swojego biznesu o „online” do tej pory odkładali na bliżej nieokreśloną przyszłość. Przyszłość w branży e-commerce dzieje się dzisiaj. I jeśli – menedżerze/menedżerko – nie masz jeszcze odpowiedniej wiedzy i kompetencji, by w nią wejść, najwyższy czas je zdobyć.
Nowa rynkowa rzeczywistość
E-commerce odgrywa coraz większą rolę w budowaniu wartości i rozwoju firm. Rosnąca popularność zakupów online wymusza transformację cyfrową i dostosowanie modeli biznesowych do nowej rzeczywistości rynkowej. Aby skutecznie konkurować, firmy muszą inwestować w rozwój kanałów sprzedaży online, budowanie rozpoznawalności marki w Internecie oraz poszukiwanie wartości dodanej dla klientów. Według analityków, udział handlu elektronicznego w całkowitej sprzedaży detalicznej będzie systematycznie rósł. Konsumenci doceniają wygodę (dostępność całą dobę jako czynnik motywujący do zakupów online wskazało 76 proc. badanych), oszczędność czasu (brak konieczności jechania do sklepu – również 76 proc.), a często również pieniędzy (ceny atrakcyjniejsze niż w sklepach tradycyjnych – 70 proc.). Zwracają też uwagę na dużo szerszą ofertę online.
Wiedza to podstawa
Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał e-commerce, trzeba poznać i zrozumieć kluczowe aspekty prowadzenia biznesu online. Aby skutecznie dotrzeć do klientów, zarządzający biznesem czy specjaliści odpowiedzialni za poszczególne obszary w firmach, muszą dbać o spójność przekazu w kanałach online i offline oraz budować zaufanie poprzez wysoką jakość obsługi. Niezbędne jest więc zdobycie kompetencji z zakresu marketingu internetowego, obsługi klienta, logistyki, analityki.
Dobre szkolenie w tym zakresie powinno nie tyko dać solidne podstawy, ale też mieć wymiar bardzo praktyczny – dostarczyć narzędzia do stworzenia i prowadzenia e-biznesu. Powinno uwzględniać aspekty prawne, techniczne, marketingowe i logistyczne.
Przed stawiającymi pierwsze kroki w e-biznesie, ale też przed tymi, którzy swoją obecność online chcą rozwijać i doskonalić, stoi wiele wyzwań. Począwszy od wyboru platformy sklepowej i przygotowania sklepu, przez promocję w Internecie, realizację zamówień, po analizę sprzedaży. Ważne, by szkolenie dało praktyczną wiedzę, opartą na sprawdzonych metodach, którą uczestnicy „od ręki” będą mogli wykorzystać w swoich projektach.
Jeśli chcesz w praktyce zapoznać się z branżą e-commerce, to sprawdź ofertę szkoleń w GFKM: TUTAJ