Imperatywy działania lidera zespołu w czasach pracy zdalnej

Dla liderów nadszedł czas niepewności, nieprzewidywalności i dużej zmienności. Po kilku latach wzrostów nadszedł czas próby na każdym szczeblu zarządzania. To czasy, w których zmagamy się z nowymi wyzwaniami w nowym środowisku pracy: środowisku pracy zdalnej. Jakie wyzwania musi wziąć pod uwagę lider zespołu rozproszonego?

Czasy niepewności

Niepewność była potęgowana pytaniami, które każdy z nas sobie zadawał:

  • Ile potrwa ten kryzys i jak będzie wyglądał świat po kryzysie?
  • Czy przetrwają zarówno nasi pracownicy i nasi kontrahenci?
  • Jak zmieni się rynek pracy?

Liderzy znaleźli się w sytuacji nacechowanej dużym stresem, a firma pod bardzo dużym ryzykiem. Wątpliwości pojawiają się także wewnątrz organizacji: czy jesteśmy gotowi, przygotowani na niewiadomą? Czy lider zespołu rozproszonego sobie poradzi?

Oczekiwania wobec liderów

Wszystkie te wątpliwości istniały tak naprawdę zawsze, ale tolerancja na nie i na ewentualne błędy spadła wraz z nadejściem ciężkich czasów. Powstała sytuacja, w której nie można było mieć zaufania do liderów, którzy nie wiedzą, co robią ich pracownicy. W tych czasach głównym zadaniem liderów jest próba ustabilizowania sytuacji wewnętrznej tak, by organizacje działały sprawnie. Dopóki trwał boom, gospodarka kwitła, na wiele rzeczy można było przymknąć oko. Ale tak naprawdę tak jak wcześniej, tak i teraz liczy się przetrwanie.

Czas poszerzyć perspektywę

Warto zauważyć, że większa presja sprawia, że skupiamy się tylko na tu i teraz, choć powinniśmy myśleć w szerszych kategoriach. Powinniśmy szukać nowych metod, zapewniać bezpieczeństwo pracownikom i naszej firmie. Bardziej niż zwykle musimy mieć pewność, co do spójności działań organizacji. Bo same priorytety się nie zmieniły: to odpowiednie rezultaty w odpowiednim czasie i miejscu.

Imperatywy działania każdego lidera

Steven Drotter w książce „The Performance Pipline” wymienia cztery imperatywy działania każdego lidera:

  • więcej czasu na myślenie i na naukę,
  • poszukiwanie nowych metod działania,
  • precyzyjne określenie roli i celu,
  • skupienie się na generowaniu wartości, na rezultatach.

Nie jest to sytuacja, która zmieniła się w czasach pandemicznych. Każdy z pracowników może być na nią przygotowany, co nie oznacza, że nie powinien zachować większej koncentracji.

Więcej informacji znajdziesz w zapisie webinaru Wojciech Parteka na naszym kanale na YouTube:

Strefa wiedzy