Jak postrzegamy siebie i innych w kontekście pracy?

Wraz z niebywale szybkim rozpowszechnieniem się pracy zdalnej w 2020 roku, wśród liderów pojawiło się nowe pytanie. Jaka jest skuteczność pracy zdalnej? Czy pracownicy dobrze wykonują swoje działania? 

Jak oceniamy swoją skuteczność w pracy w trybie zdalnym?

Kiedy o skuteczność w pracy zdalnej zapytano samych zatrudnionych, okazało się, że:

  • 35,3% pracowników stwierdziło, że pracuje więcej niż w biurze
  • 36,5% pracowników stwierdziło, że pracuje mniej więcej tyle samo
  • 28,1% pracowników stwierdziło, że pracuje mniej niż w biurze

Okazuje się, że to postrzeganie sytuacji zmienia się, kiedy to samo pytanie zadamy kadrze kierowniczej, czyli liderom organizacji. Twierdzą oni, że zaangażowanie znacznie spadło, a aż 40% pracowników pracuje mniej.   

Luka empatyczna, a postrzeganie skuteczności w pracy zdalnej

Za takie postrzeganie może odpowiadać tak zwana luka empatyczna. Okazuje się, że osoby, które bardzo długo i ciężko pracowały na sukces są znacznie surowsze dla tych, które dopiero próbują swoich sił lub są wciąż na pewnym etapie drogi do sukcesu. Wyjątkowo surowa ocena może pojawić się w stosunku do osób, które takich kroków w ogóle nie podejmują. „Po prostu przychodzą do pracy i wykonują swe obowiązki”. Luka empatyczna może pojawić się także w życiu prywatnym. Na przykład w naszych kontaktach z dziećmi lub bliskimi, którzy próbują osiągnąć podobny cel do naszego. Stąd potrzeba, a w niektórych przypadkach konieczność, „przepracowania” luki. By zdawać sobie sprawę z tego, w jaki sposób podchodzimy do innych i jak być efektywnym na swym stanowisku pracy, jak efektywnie motywować.  

Prawo przyciągania w kontekście pracy zespołu

Psychologowie zwracają uwagę na to, że w pracy z zespołem obowiązuje zasada: „dostajesz od ludzi to, co w nich wzmacniasz”. To, co od nich otrzymamy jest tym, co w nich widzimy, co potrafimy dostrzec i odpowiednio docenić. Warto pamiętać, że w dużej części przypadków nagradzanie nie jest konieczne. Wystarczy, że nazwiemy pozytywnie cechę, którą dostrzegamy – powiemy głośno o jej wpływie na pracę zespołu i efekty, by otrzymać energię zwrotną, która poprawi efektywność w pracy. To samo w sobie wpłynie na skuteczność w pracy zdalnej. Zasada wzmacniania może też dotyczyć negatywnych zachowań. Jeśli będziemy zbyt często lub w zły sposób zaznaczać, że ktoś na przykład robi dużo przerw w pracy, możemy często otrzymać efekt gorszy od zamierzonego.  

Przeczytaj też poprzedni artykuł o motywowaniu w miejscu pracy: Co wpływa na naszą motywację?

Strefa wiedzy