Komunikacja w firmie po pandemii

Po każdej wojnie, po każdej walce, po każdym ukończonym zadaniu musi nastąpić przegrupowanie sił i podsumowanie. Do sytuacji wojennej porównał sytuację po pandemii w organizacjach Marek Kacprzak. Dlatego musi nastąpić na nowo komunikacja w firmie po pandemii. 

Doceniaj i buduj zaufanie
Najważniejsze trzy punkty w podsumowaniu sytuacji po ważnych wydarzeniach to:

  • docenianie
  • pamiętanie o trudzie pracy i niepewności
  • budowanie zaufania

Po pandemii bardzo dużo zespołów potrzebuje podsumowania pracy, bo dla wielu organizacji była to walka o przetrwanie. W komunikacji trzeba docenić trudy tej walki, docenić zmaganie się z przeciwnościami. Jednocześnie to moment na to, żeby zbudować zaufanie wśród swoich pracowników, pokazać, że jest się przywódcą, dla którego warto było walczyć.

Praca zdalna standardem

Warto pamiętać w komunikacji, co się zmieni po ostatnich miesiącach: praca zdalna nie będzie benefitem, będzie standardem; tryb zadaniowy zmieni stałe godziny pracy: wymusi to sam system pracy, w którym ciężko przestrzegać czasu pracy będąc w domu.

Niezmiernie ważne jest to, że wzrośnie zaufanie do pracownika, bo okazuje się, że ci, którzy pracują z domu są bardziej lojalni, wydajni i pracowici. Menedżerowie mniej czasu spędzą na nadzór – bo okazuje się, że on nie będzie tak bardzo potrzebny, będą mogli inaczej zarządzać.

Nowa rzeczywistość, nowe relacje

To wszystko powoduje, że w komunikacji musimy mieć nowe narzędzia, musimy stworzyć nowe relacje i mieć nowe podejście. Nowe narzędzia, to m.in. nauka pracy online, szczególnie z włączonymi kamperami. To też buduje nowe relacje.

Profesjonalna komunikacja wewnętrzna: pracownicy powinni wiedzieć pierwsi o cięciach, zwolnieniach, kłopotach. Informacja niepełna lub z „obcego” źródła daje pole do interpretacji, tego, że pracownicy sami sobie dopowiadają co się stało. I pamiętajmy: nie da się ukryć złych informacji.

Przygotowując się do komunikacji musimy być, co dla wielu będzie paradoksalne, bardziej gotowi na otwartość, niż gdy miało to miejsce przed pandemią.

Przeczytaj kolejny artykuł z cyklu: Kontakt z pracownikiem w ramach pracy zdalnej

Więcej informacji znajdziesz w zapisie webinaru Marka Kacprzaka na naszym kanale na Youtube:

Strefa wiedzy