Kontakt z pracownikiem w ramach pracy zdalnej 

Jak zaznacza Marek Kacprzak, trzeba się przyzwyczaić, że komunikacja nie będzie się odbywać w takich warunkach, jak w biurze. Mniej będziemy wyczuwać emocje. Czym jeszcze będzie się różnić komunikacja w pracy zdalnej? 

Zmiany wraz z praca zdalną

Home office zmienia relacje – nie każdy musi mieć dobre warunki do pracy. Wokół siebie często mamy wiele bodźców rozpraszających. Trzeba zachowywać stały kontakt, stawiać wspólne cele, które będą łączyć zespół.

Co najważniejsze trzeba rozwiązywać i wyjaśniać problemy na bieżąco. Bez tego nastąpi poczucie wyobcowania, a nawet zagubienia. Obowiązkiem szefa jest konieczność zachowania częstego, stałego kontaktu. Zespół musi mieć poczucie, że przełożony ma dla nich czas.

Kto co myśli 

Zwróćmy uwagę, na to, co może pomyśleć pracownik, jeśli nie ma kontaktu z szefem. Może stwierdzić, że szef ma ważniejsze zadania do wykonania ale też, że inni są ważniejsi.   

Pamiętajmy o jeszcze jednym: mówmy, nie przemawiajmy. Dobrymi technikami są na przykład nagrywanie filmu, w którym omawiamy sprawę grupy. Nie na zasadzie przemowy wodza, ale spokojnego wyjaśnienia. Spokojnie tłumacząc wszystkie zawiłości, używając porównań, sprawdzając, czy zespół nas rozumie. Starajmy się nie planować, tylko mówić z serca, z głowy – wtedy inaczej jesteśmy odbierani. Emocje są tu bardzo ważne, w szczególności w czasie pracy zdalnej.  

Komunikujmy, czego nie wiemy 

Trzeba mówić co wiemy, jasno komunikować czego nie wiemy. Przedstawmy nad czym pracujemy i nigdy nie obiecujmy, jeśli nie mamy pewności, że uda się nam spełnić obietnicę.  Starajmy się jak najwięcej mówić, a jak najmniej wymieniać ze sobą korespondencję. Słowa napisane dają więcej pola do interpretacji. 

Pamiętajmy również o tym, że trzeba zadawać pytania, bo tylko w ten sposób mamy szansę na to, że dostaniemy odpowiedzi. Budujemy poczucie, że jesteśmy zainteresowani punktem widzenia innych członków zespołu.

Komunikacja w pracy zdalnej może nieść ze sobą nowe wyzwania, ale ich pozytywne rozwikłanie pozwoli na wprowadzenie nowych efektywnych rozwiązań i ciekawych nawyków. Może część z nich zmieni pracę na lepsze?

Przeczytaj też podobny artykuł: Komunikacja w firmie po pandemii.

Więcej informacji znajdziesz w zapisie webinaru Marka Kacprzaka na naszym kanale na Youtube:

 

Strefa wiedzy