Podstawy integracji e-commerce z mediami społecznościowymi

Czy potrzebujesz mediów społecznościowych sprzedając w Internecie?

Rosnąca popularność handlu Internetowego przyciąga co raz to większą liczbę przedsiębiorców. Z jednej strony trendy na rynku wychowują klienta wygodnego, chcącego mieć możliwe najszerszy dostęp do dóbr bez wychodzenia z domu lub wyłączania smartphone’a. Z drugiej strony kuszą niższe koszty rozpoczęcia i prowadzenia biznesu w Internecie. Czy tak jest w rzeczywistości? Tylko pozornie. Utworzenie i utrzymanie sklepu to dopiero początek krętej ścieżki jaką prowadzić będzie przygoda e-commerce.
Mamy sklep, który wypełniają atrakcyjne według nas produkty, ale analytics bezlitośnie informuje nas, że ruch w naszym sklepie przypomina bardziej lotnisko w Radomiu, aniżeli zatłoczoną galerię. Przy ogromnej konkurencji, rynkowych gigantach, porównywarkach cenowych i portalach aukcyjnych ruch jest tak rozdrobniony, że graniczy z cudem aby klient znalazł nas bez żadnych aktywności z naszej strony. Na ratunek obok działań w wyszukiwarkach jak SEO i SEM przychodzą nam MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE.

 

W ramach mediów społecznościowych wspierających sklepy internetowe zakwalifikowałbym wielką dwójkę (Facebook i Instagram), na których chciałbym się w tym artykule skupić. Oczywiście powinniście mieć z tyłu głowy również wszelkie serwisy z możliwością udzielania opinii o produktach, fora branżowe, profile firmowe google i w zależności od grupy docelowej inne portale jak pinterest, tik tok, snapchat itd.
Nie będę rozpisywał się o specyfice i zaletach komunikacji marketingowej poprzez portale społecznościowe, bo o tym dowiecie się na osobnym szkoleniu (WIĘCEJ). Skupimy się tutaj na podstawowych działaniach jakie powinien podjąć każdy właściciel bądź menedżer sklepu internetowego.

 

PRACA U PODSTAW – NAGŁÓWKI, OPISY, TAGI produktów

Pierwszym krokiem jest praca u podstaw w ramach naszego serwisu ponieważ będzie to rzutować na całą późniejszą komunikację naszej oferty. Po pierwsze nie stosujmy przypadkowych tytułów. Tytuł nie powinien być zbyt ogólny, aby nie zginął wśród milionów innych produktów. Nie powinien też być  zbyt szczegółowy, aby utrudniał jego szybkie i czytelne zrozumienie. Opisy produktów powinny być unikalne dla każdego z produktów. Należy unikać metody kopiuj/wklej nawet dla bardzo zbliżonych grup produktowych. Wspomogą nas w tym dedykowane tagi dla danego produktu. Nasz wysiłek z pewnością opłaci się przy pozycjonowaniu witryny, przeprowadzania kampanii produktowych w wyszukiwarce oraz ekspozycji i promocji naszych produktów w „społecznościach”.

 

INTEGRACJA!

Zintegruj uprzednio przygotowany katalog produktów z Twojego sklepu z Facebookiem i Instagramem. Bazę możesz przygotować ręcznie wg wytycznych portalu bądź skorzystać z jednej z darmowych lub płatnych wtyczek do Twojego sklepu. Dzięki temu Twoje produkty ukażą się w menu Twojej strony i będą dostępne do oznaczania w postach i dla kampanii płatnych.

 

OZNACZAJ PRODUKTY!

W bieżącej komunikacji marketingowej Twojego sklepu na portalach społecznościowych oznaczaj produkty. Pozwoli to na ukazanie ich skrótowej formy w postach i reklamach. Ułatwi przejście użytkownika ze strony portalu społecznościowego na stronę Twojego sklepu tworząc szansę na dokonanie zakupu.

 

REMARKETING I PORZUCONE KOSZYKI

Brzmi to jak kolejna z przygód Harry Pottera. Jednak to aktywność, z którą każdy manager e-commerce powinien się zaprzyjaźnić, aby zwiększać sprzedaż. Remarketing to adresowanie płatnych reklam do osób, które już odwiedziły Twój sklep. Możesz dywersyfikować reklamy pod względem poziomu zaangażowania użytkownika, który odwiedził Twoją stronę. Przykładowe sposoby targetowania to osoby, które:
– odwiedziły Twój sklep
– wyświetliły dany produkt na stronie sklepu
– dodały produkt do koszyka ale z jakiegoś powodu nie dokonały finalizacji zakupu (tzw. porzucony koszyk).
Aby stosować remarketing na facebooku i instagramie będziecie musieli zaimplementować na stronie tzw. PIXEL, czyli kod pozwalający na śledzenie ruchu reklamowego i w witrynie.
Powyżej przedstawione działania to tylko kropla w morzu zarządzania sklepem internetowym. Potraktujmy je jako solidną bazę do ciągłego zwiększania efektywności naszych działań. Powodzenia!

Autor:

Andrzej Żurawik

 

Strefa wiedzy