Podział liderów i rodzaje ich zadań
We współczesnych organizacjach mówiąc o kadrze kierowniczej mówimy tak naprawdę o bardzo szerokiej grupie osób. Mają one różne obowiązki, techniki czy obszary działania. Dzisiaj przybliżymy podział liderów, ze względu na rodzaje ich zadań.
Podział liderów
- Lider innych
Patrząc na modele pracy, w organizacjach nic się nie zmieniło. Nadal samodzielni pracownicy muszą zrealizować zadania, cele. Tym, kto ułatwia im pracę jest „lider innych” – ma im dostarczać inspiracji oraz niezbędnych do pracy narzędzi.
- Lider liderów
Kolejny poziom to „lider liderów”. Dba on o efektywność pracy wszystkich zespołów, którymi zarządza. To on dbał i wciąż dba, by zasoby były odpowiednio dobierane i przydzielane, byśmy mogli pracować efektywnie.
- Lider obszaru
Bardzo ważne zadanie ma przed sobą „lider obszaru”. To on musi sprawić, by w tych czasach można było budować przewagę konkurencyjną. On musi wiedzieć, co nas wyróżnia dziś i co nas będzie wyróżniało jutro.
- Lider biznesu
Na końcu tej struktury są liderzy biznesu, którzy odpowiadają za wynik finansowy. Czy sprawią, że płynność finansowa organizacji pozwoli na jej przetrwanie. Przed nimi jest największa odpowiedzialność i wielkie wyzwania.
Jak wiele się zmieniło?
Możemy jednak zaobserwować, że tak naprawdę w czasach pandemicznych nic się nie zmieniło. Nadal około 75-85 procent pracowników to ci samodzielni eksperci, zaś 15-25 procent to liderzy na różnym stopniu zarządzania. To na tych drugich spoczywa odpowiedzialność i im trzeba ułatwić pracę.
Zadania lidera
Zadania lidera, które istnieją niezależnie od sytuacji to:
- określenie roli w zespole,
- zdefiniowanie sensu istnienia (odpowiedzenie sobie na pytanie: „Dlaczego istnieje twój zespół”),
- musimy znać i zdefiniować swoje cele, czyli odpowiedzieć na pytanie „co i jak”,
- zapewnić spójność działania,
- osiągać zakładane rezultaty.
„Lider innych” ma do wykonania następujące zadania:
- ustalanie celów i nadawanie priorytetów,
- delegowanie i monitorowanie wykonania zadań,
- dbanie o rozwój swoich bezpośrednich podwładnych,
- ocena pracy i pomoc w podnoszeniu wyniku,
- budowanie zespołu.
Właściwy podział liderów, zdefiniowanie zadań i ich odpowiednie wykonanie pozwoli nam nie tylko dobrze wywiązać się z roli lidera w czasach spokojnych, ale i być przygotowanym na nadejście kryzysów i wyjście z nich. Tak, jak w czasach rozproszonej pracy zdalnej podczas pandemii COVID-19.
Przeczytaj też poprzedni artykuł z cyklu o wyzwaniach lidera zespołu rozproszonego: Imperatywy działania lidera zespołu w czasach pracy zdalnej