Dla kogo studia i programy MBA?

Podstawowym, formalnym warunkiem przyjęcia na studia MBA jest wykształcenie wyższe. Nie jest istotny kierunek ukończonych studiów, ani data ich ukończenia. W programach* Executive MBA GFKM uczestniczą nie tylko absolwenci zarządzania czy ekonomii, ale też studiów humanistycznych, prawniczych, inżynierskich, medycznych i innych. Taka różnorodność jest korzystna dla uczestników programu, bo pozwala poznać studiującym inną, nową perspektywę.

1. Dla kogo studia i programy MBA?

2. Czy studia MBA się opłacają?

3. Jak wybrać MBA?

4. Kobiety o barierach w studiowaniu MBA

5. Stacjonarnie czy online?

6. MBA – najchętniej po polsku


Dla kogo studia i programy MBA?

Zdecydowanie ważniejsze w przypadku studiów i programów MBA jest doświadczenie zawodowe. Edukacja na poziomie MBA nie jest  kierowana do „świeżych” absolwentów szkół wyższych, którzy nie mieli jeszcze okazji, by sprawdzić się w pracy w firmie czy na własny rachunek. W GFKM od kandydatów wymagamy 3-letniego doświadczenia menedżerskiego w zarządzaniu zespołem albo projektem.

Najważniejsza u kandydatów na studia i programy MBA jest jednak chęć podniesienia kompetencji menedżerskich na wyższy poziom oraz zdobycia aktualnej wiedzy z zakresu zarządzania. To kursy zarówno dla tych, którzy potrzebują np. pogłębienia wiedzy dotyczącej makroekonomii, finansów przedsiębiorstwa czy aspektów prawnych prowadzenia biznesu, jak i dla tych, którzy chcą sprawniej zarządzać zespołami, skuteczniej się komunikować, lepiej motywować. Studia MBA rozwijają wszechstronna wiedzę o procesach biznesowych. Dają całościowe spojrzenie na organizację. Wzmacniają istotne kompetencje niezbędne do zarządzania złożoną strukturą przedsiębiorstwa. Są dla ambitnych menedżerów, tak z korporacji i dużych firm, jak i prowadzących własne małe i średnie firmy.

* Executive MBA  prowadzone są w formie studiów podyplomowych lub w postaci programów/kursów. Według ustalonej praktyki międzynarodowej są to programy liczące od 440 godzin, często walidowane przez inne podmioty, posiadające akredytację międzynarodową, których podstawą są zajęcia ukierunkowane na zarządzanie w biznesie.

Czy studia MBA się opłacają?

Biorąc pod uwagę fakt, że studia MBA są kosztowne, to pytanie pada dość często.

Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak mediana zarobków absolwentów MBA w 2022 roku wyniosła 14 000 złotych (brutto), przy czym 25 proc. badanych zarabiało nie mniej niż 20 407 złotych, a 10 proc. najwyżej wynagradzanych nie mniej niż 29 000 złotych. Dla porównania dane Sedlak & Sedlak z tego samego roku wskazują, że mediana wynagrodzeń osób legitymujących się wykształceniem wyższym magisterskim inżynierskim wynosiła 8100 złotych (brutto), a wyższym magisterskim 7250 złotych.

W badaniach GFKM, przeprowadzonych w 2024 roku na ogólnopolskiej grupie 500 menedżerów, wszyscy ankietowani absolwenci MBA zadeklarowali wzrost wynagrodzenia. Jednak  MBA to nie tylko szansa na wyższe zarobki: 96 proc. badanych awansowało, a 54 proc. zmieniło pracę na lepszą. Najczęściej wymienianą korzyścią z udziału w programie MBA było wzmocnienie pozycji na rynku pracy (74 proc.). 65 proc. stwierdziło, że korzyścią było zdobycie wiedzy biznesowej o najnowszych trendach i narzędziach stosowanych w zarządzaniu. 60 proc. podkreśliło, że studia i programy MBA wypływają na rozwój konkretnych umiejętności, daje też możliwość nawiązania wartościowych kontaktów zawodowych.

Jak wybrać MBA?

Wybierając studia i programy MBA warto zwrócić uwagę na doświadczenie podmiotu prowadzącego. Kursy MBA to specyficzne, bardzo wymagające studia – nie tylko dla uczestników, ale też dla organizatora. Potrzebna jest wyspecjalizowana kadra trenerów i praktyków biznesu, którzy stale trzymają rękę na pulsie zmian w zarządzaniu, znają najnowsze trendy i narzędzia. Edukacja menedżerska to nie to samo, co studia kształcące młodych ludzi.

Dobrze, gdy doświadczenie instytucji prowadzącej MBA liczy się w latach. GFKM może pochwalić się jednym z trzech najdłuższych w Polsce staży prowadzenia MBA – od 1991 roku.

Kolejnym istotnym elementem, który trzeba wziąć pod uwagę, jest liczba godzin w programie. Optymalnie studia MBA powinny obejmować od 440 do 550 godzin. Program Executive MBA GFKM trwa cztery semestry, czyli dwa lata – ponad 500 godzin.

Ważne są też walidacje i certyfikaty, które potwierdzają dbałość o wysoką jakość programu. Dobrze jest zasięgnąć opinii znajomych, którzy ukończyli MBA i kierować się rekomendacjami zarówno co do programu, jak i prowadzących. Kurs MBA ma być interesujący, praktyczny i inspirujący. W programach MBA GFKM udział wzięło już ponad 4000 menedżerów. Są najlepszymi ambasadorami GFKM i jako szczególnie silne strony naszych programów MBA wskazują: doświadczonych wykładowców, praktyczne prowadzenie zajęć, różnorodność zagadnień, poszerzanie perspektywy i zmianę sposobu myślenia, możliwość wymiany doświadczeń w grupach.

Brak czasu, brak funduszy

Badania GFKM wskazują, że MBA chciałby ukończyć co czwarty menadżer. Rozpoczęcie studiów MBA planują głównie w perspektywie 3 do 5 lat.

Najczęściej wymienianą barierą, związaną z podjęciem studiów MBA jest brak czasu na zjazdy i naukę – wskazało na to 81 proc ankietowanych. Drugą w kolejności przeszkodą jest brak środków finansowych – stwierdziło tak 56 proc. uczestników badania. Aspekt ten istotnie rzadziej wskazywany był przez osoby zasiadające w zarządach oraz przez dyrektorów raportujących do zarządu oraz wśród pracowników firm powyżej 250 osób (odpowiednio 44 proc., 50 proc. i 50 proc.).

Menadżerowie średniego szczebla znacznie częściej deklarowali, że barierą związaną z rozpoczęciem programu MBA jest niewystarczające doświadczenie menadżerskie. Wskazało na tę barierę 44 proc. z nich przy 31 proc. dyrektorów raportujących do zarządu.

Co ciekawe, w grupie osób zasiadających w zarządach istotnie częściej pojawiała się obawa co do tego, czy poradzą sobie na studiach MBA – w swoje możliwości nie dowierza 37 proc. członków zarządów przy 26 proc. badanych w grupie dyrektorów raportujących do zarządu i 23 proc. w grupie menedżerów średniego szczebla.

Kobiety o barierach w studiowaniu MBA

Kobiety na MBA stanowią zdecydowaną mniejszość. Według różnych źródeł ich odsetek oscyluje od 24 do 38 proc. Badania GFKM wskazują, że studia MBA rozważa 31 proc. mężczyzn i zaledwie 19 proc. kobiet. Barierą, którą panie wskazują częściej niż panowie, są niewystarczające finanse. Brak środków finansowych na studia MBA jest problemem dla 59 proc. badanych menedżerek i dla 55 proc. menedżerów. Aż 75 proc. kobiet (przy 60 proc. mężczyzn) twierdzi, że ich firma nie wspiera finansowania udziału w takich programach. Dla 33 proc. pań przy wyborze MBA istotna byłaby atrakcyjna cena. Ten czynnik wskazało 25 proc. panów.

W podjęciu decyzji o edukacji na poziomie MBA kobietom przeszkadza mniejsza pewność siebie. Panie znacznie częściej niż mężczyźni obawiają się, że nie mają wystarczającego doświadczenia menedżerskiego. Twierdzi tak aż 41 proc. kobiet i tylko 28 proc. mężczyzn. Przeszkodą jest też niepewność „czy sobie poradzę”. Odczuwa ją 30 proc. menedżerek i 25 proc. menedżerów.

Zdaniem ekspertów GFKM, prowadzących również zajęcia w ramach programów MBA, nawet najbardziej kompetentne, ambitne, zdolne i pracowite liderki często zaniżają ocenę własnych umiejętności i dokonań. Wynika to między innymi z tego, że kobiety bardziej niż mężczyźni podlegają presji ciągłej oceny – przełożonych, współpracowników, a nawet rodziny. Krytyczniej patrzy się na działania kobiet w biznesie, stereotypowo poddając w wątpliwość ich kompetencje i zaangażowanie. Krytycznie ocenia się ich zaangażowanie w karierę zawodową w kontekście wyjścia poza schemat „tradycyjnej roli kobiety-opiekunki”. Krytyka, której są poddawane latami, zostawia ślad. Kobiety potrzebują więcej odwagi w budowaniu wiary we własne umiejętności i poczucia własnej wartości – bo doskonale radzą sobie na studiach MBA.

Te, które mogą się już pochwalić dyplomem MBA rzadziej niż mężczyźni deklarują, że awansowały lub zmieniły pracę na lepszą.

Stacjonarnie czy online?

Tak jak w kontekście pracy Polacy pokochali rozwiązania hybrydowe (według badania Pracuj.pl pracę hybrydową preferuje 49 proc. respondentów), tak jak nikogo już nie dziwią spotkania w aplikach Zoom i innych, tak i w przypadku MBA studiowanie online zyskuje coraz więcej zwolenników. Badania GFKM wskazały, że aż 63 proc. ankietowanych chciałoby MBA studiować właśnie w tej formie. Program MBA realizowany stacjonarnie preferuje 25 proc. badanych. Najmniejszą popularnością w przypadku MBA cieszą się formy hybrydowe – wskazało je 12 proc. uczestników badania.

Studia MBA online istotnie rzadziej – w zestawieniu z menedżerami średniego szczebla i dyrektorami raportującymi do zarządu – wskazywały osoby zasiadające z zarządach (odpowiednio 40 proc. w porównaniu do 73 i 61 proc.). 41 proc. członków zarządu preferuje MBA stacjonarne, podczas gdy w dwóch pozostałych grupach wybrałoby je najchętniej tylko 16 i 26 proc. ankietowanych.

MBA – najchętniej po polsku

Zdaniem 57 proc. uczestników badania GFKM zajęcia MBA powinny odbywać się wyłącznie w języku polskim. Nie ma w tym przypadku znaczących różnic między preferencjami zarządów i menedżerów innych szczebli. Po angielsku chciałoby studiować tylko 7 proc. ankietowanych – również tu nie widać różnic zależnych od stopnia firmowej hierarchii. Zajęcia w systemie dwujęzykowym – polskim oraz angielskim chętnie wybrałoby 36 proc. zainteresowanych studiami MBA.

Zdecydowana większość ankietowanych – aż 74 proc. – chciałaby, aby zajęcia MBA odbywały się tylko w Polsce. Dotyczy to zwłaszcza menadżerów średniego szczebla, pracujących w średniej wielkości firmach. Co czwarty badany wolałby jednak, aby zajęcia odbywały się zarówno w Polsce, jak i za granicą. Istotnie częściej taką opcję wymieniali zarządzający – 35 proc ankietowanych. Tylko nieliczni pytani – 2 proc. – wybraliby studia MBA za granicą.

Strefa wiedzy