Zarządzania trzeba się uczyć w wielu aspektach

Zarządzanie
1. Wiele aspektów zarządzania
2. Gry symulacyjne, a zarządzanie
3. Użyteczność narzędzia MindSonar w zarządzaniu
4. Nie ma nauki zarządzania bez zarządzania czasem
5. Zarządzanie zmianą, zarządzanie w zmieniających się okolicznościach
6. Innowacyjnością trzeba zarządzać
1. Wiele aspektów zarządzania
Zarządzanie to pojęcie bardzo szerokie, w biznesie obejmujące wiele różnych dziedzin. Uogólniając oznacza zakres niezbędnych decyzji oraz działań w stosunku do osób, na przykład zespołu lub pojedynczych pracowników, zasobów czy funduszy. Do zadań zarządzających – menedżerów różnego szczebla czy liderów należą m.in.: planowanie działań, kontrola i egzekwowanie, a także inspirowanie i motywowanie.
Doświadczony i skuteczny menedżer/menedżerka jest na wagę złota, a taki, który dba o stały rozwój kompetencji w zakresie zarządzania, to prawdziwy skarb. Liderzy są kluczowym elementem w osiąganiu celów firmy, dlatego ich edukacja, a właściwie lifelong learning są istotnym elementem biznesu.
Dla młodych, widzących swoją przyszłość jako liderów w organizacjach, fundamentem będą studia z zarządzania. Dla początkujących oraz osób z niewielkim jeszcze doświadczeniem istotne będą szkolenia i studia podyplomowe. Dla tych doświadczonych – programy Executive MBA .
Różnorodność dziedzin
Czy jesteś menedżerem/menedżerką w dziale marketingu, sprzedaży, produkcji, finansów czy innym, czy też zarządzasz własną firmą, doskonalenie umiejętności, zdobywanie nowych i podnoszenie już nabytych kompetencji związanych z szeroko pojętym zarządzaniem, jest w dzisiejszej, szybko zmieniającej się rzeczywistości niezbędne.
Zarządzanie projektami, zarządzanie strategiczne, zarządzanie innowacyjnością czy zarządzanie finansami – to tylko niektóre z obszarów, w których kompetencje zarządcze odgrywają kluczową rolę. Świat biznesu staje się coraz bardziej złożony i konkurencyjny, konieczność posiadania solidnej wiedzy i umiejętności zarządczych, również w bardzo specjalistycznych obszarach, staje się jeszcze bardziej paląca.
Współczesne wyzwania
W dynamicznym świecie, w którym zmiana stała się „chlebem powszednim”, umiejętność zarządzania nią jest nieodzowna. Rynek ewoluuje, a właściwie się rewolucjonizuje, zmieniają się technologie, narzędzia, trendy, oczekiwania klientów i innych interesariuszy, w końcu – regulacje prawne.
Z badań przeprowadzonych przez GFKM na ponad 500 menedżerach i menedżerkach wynika, że zarządzanie w zmieniających się okolicznościach stanowi największe wyzwanie, z którym obecnie borykają się liderzy i liderki. Niejednoznaczność i dynamika zdarzeń, z którymi muszą radzić sobie każdego dnia sprawiają, że podejmowanie właściwych decyzji i zarządzanie zmianą stanowią dwie kluczowe kompetencje w ich działaniu.
Jedną z największych zmian w ostatnich latach, którą wymusiła pandemia Covid-19 i która została z nami mimo ustąpienia zagrożenia – jest praca zdalna lub hybrydowa. Przy wszystkich (elastyczność, oszczędności czasu i kosztów, konkurencyjność pracodawcy na rynku pracy), ten nowy tryb funkcjonowania w organizacjach wiąże się też z konkretnymi wyzwaniami dla zarządzających. Podtrzymywanie zaangażowania, budowa autentycznych i silnych relacji w zespole, zarządzanie efektywnością czy komunikacją – to tylko niektóre z nich. Odpowiednie szkolenia z zarządzania sprawią, że kompetencje, które – jak się wydaje – posiada już każdy w miarę doświadczony menedżer, wzniosą go na nowy poziom – hybrydowego lidera.
Zrównoważony rozwój, CSR, ESG – to pojęcia, z którymi coraz częściej, również na poziomie nowej legislacji i wymogów stawianych firmom, stykają się zarządzający. Dla wielu są to obszary nowe lub nie do końca zbadane, a ich „oswojenie” również wymaga konkretnej, nowej wiedzy. I znowu – nauka zarządzania w tych aspektach staje się konieczna.
2. Gry symulacyjne, a zarządzanie
Nowoczesne metody nauki zarządzania sprawiają, że szybciej i w praktyczny sposób można zdobyć lub podnieść na wyższy poziom kompetencje związane z zarządzaniem. Jedną z najbardziej docenianych i najskuteczniejszych, zarówno dla stawiających pierwsze kroki w biznesie, jak i dla tych, którzy mają już doświadczenie w zarządzaniu, są symulacje biznesowe, zwane też grami strategicznymi.
To interaktywne warsztaty, dzięki którym uczestnicy mają możliwość przełożenia teorii na praktykę biznesową. Bazują na analizie realnie istniejących firm, odzwierciedlają schematy biznesowe i występujące zależności. W bezpiecznym środowisku online pomagają zyskać doświadczenie w poszukiwania najskuteczniejszych metod i narzędzi zarządzania firmą.
W GFKM wykorzystujemy z powodzeniem dwa narzędzia: CapsimInbox oraz Marketplace Simulations.
CapsimInbox pozwala eksperymentować i podejmować własne decyzje w środowisku pozbawionym ryzyka, przy okazji mierząc poziom rozwoju wielu konkretnych kompetencji menedżerskich
i wskazując obszary do rozwoju. Uczestnicy warsztatu mogą wcielić się w rolę dyrektora ds. sprzedaży i operacji w średniej firmie specjalizującej się w aplikacjach, specjalisty ds. windykacji w firmie z branży bankowej albo kierownika ds. doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie produkcyjnej.
Platforma Marketplance oferuje 35 realistycznych gier biznesowych, odzwierciedlających konkurencyjny i zmieniający się rynek. Uczestnicy mogą eksperymentować ze strategiami biznesowymi oraz doświadczać konsekwencji swoich działań w wirtualnym środowisku. Zakres merytoryczny i tematyka symulacji dostosowana jest do trzech poziomów zaawansowania.
Podstawowy obejmuje: marketing strategiczny, podstawy biznesu związane z założeniem i rozwojem firmy oraz wprowadzenie do biznesu i strategii, czyli warsztat koncentrujący się na praktycznym wykorzystaniu podstawowych metod i narzędzi zarządzania i strategii.
Poziom średniozaawansowany to: warsztat z zaawansowanej strategii marketingowej, zarządzania, finansów oraz efektywności inwestycji; warsztat z zarządzania marką produktów w środowisku globalnego rynku oraz symulacja biznesowa nastawiona na praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi zarządzania strategicznego, ze szczególnym uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności biznesu.
Najwyższy poziom zaawansowania to możliwość sprawdzenia się w: międzynarodowym zarządzaniu korporacyjnym i planowaniu strategicznym; rozwoju strategii innowacyjnej firmy o rozproszonej produkcji, z uwzględnieniem polityki CSR oraz w zaawansowanym zarządzaniu łańcuchem dostaw i kanałami dystrybucji.
Za podsumowanie niech posłuży opinia jednego z uczestników: „Bardzo przydatna forma nauki, poszerzająca horyzonty. Zajęcia w rewelacyjny sposób sprawdzały umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy”.
3. Użyteczność narzędzia MindSonar w zarządzaniu
Zastanawiałeś/aś się kiedyś, dlaczego jako lider/ka w określonej sytuacji zareagowałeś/łaś tak, a nie inaczej, choć ta inna reakcja z perspektywy czasu i tego, co się wydarzyło, mogła być korzystniejsza? A może zachodzisz w głowę, dlaczego tak trudno zmotywować zespół, choć jeszcze niedawno nie stanowiło to problemu? Albo, jeśli pracujesz w HR, masz problem z wyborem pomiędzy kandydatami, którzy mają zbliżone kompetencje i doświadczenia? Na zachowania i działania wpływ mają głęboko zakorzenione wartości i sposoby myślenia. Możesz je zbadać i odpowiednio wykorzystać. Z pomocą przychodzi MindSonar.
Sposób myślenia przekłada się konkretne zachowania, które prowadzą do określonych rezultatów. Często nie uczymy się na błędach, bo analizujemy działanie, a nie zaglądamy głębiej – w sferę nawykowego myślenia, które to działanie „sprowokowało”.
Nawykowe myślenie jest istotną przeszkodą na drodze rozwoju – osobistego, poszczególnych pracowników czy całych zespołów. Przyjrzenie się sposobowi myślenia w danym kontekście jest silnym bodźcem do zmian. MindSonar to pierwsze narzędzie psychometryczne, które bada sposób myślenia w konkretnych sytuacjach. Dostarcza niezbędną wiedzę wspierającą zmianę strategii mentalnych, zmianę zachowań oraz zmianę postaw.
W przeciwieństwie do innych testów psychologicznych, przy pomocy których możesz sprawdzić, jaką jesteś osobą niezależnie od okoliczności, MindSonar zmierzy, jak myślisz w określonym kontekście, np.: ja jako lider/liderka, w konflikcie, podczas wyzwania. W różnych sytuacjach możesz myśleć w odmienny sposób i, co za tym idzie zupełnie inaczej reagować. Nie chodzi przy tym o ocenę, który styl myślenia jest dobry, a który zły, bo każdy w określonych okolicznościach może być pomocny.
Czego dowiesz się z badania?
MindSonar mierzy 7 systemów wartości wg teorii Gravesa: bezpieczeństwo, siła, porządek, rywalizacja, ideały, uczenie się, równowaga (holistyczność). To istotne, bo np. w sytuacji kryzysowej inaczej będzie myślała i reagowała osoba, która ceni siłę autorytetu, inaczej ktoś, dla kogo wartością są relacje, a jeszcze inaczej ktoś, kto na pierwszym miejscu stawia porządek.
Test mierzy również 13 stylów myślenia badających obszary takie jak: styl podejmowania decyzji (proaktywny – reaktywny), podejście do zmian (stopniowa zmiana – raptowna zmiana – utrzymanie), poczucie skuteczności (wewnętrzne – zewnętrzne źródło kontroli), nastawienie do otoczenia (dopasowanie – różnicowanie), preferowany kanał przetwarzania informacji (wzrokowiec-słuchowiec- kinestetyk) i wiele innych.
Weźmy przykład: menedżer powinien zachować szeroką perspektywę, patrzeć na organizację jako zestaw naczyń połączonych, widzieć, jak działania jednego działu wpływają na inne. Zdarzają się jednak menedżerzy, którzy grzęzną w szczegółach, działają tak, aby nie umknęła im żadna informacja, chcą mieć wszystko pod kontrolą. W MindSonar taka osoba uzyska prawdopodobnie wyższe wyniki w schemacie myślenia „szczegółowy”, a niższe w schemacie „ogólny”. Podczas omawiania raportu menedżer ten będzie mógł zastanowić się z konsultantem, jak zmienić tę perspektywę, jak patrzeć na organizację w szerzej.
Kolejny przykład: innym zadaniem lidera jest wzmacnianie motywacji i dobrej atmosfery w zespole. Dlatego warto, aby kierownik patrzył na swój zespół optymistycznie. Miał nastawienie raczej „szklanka do połowy pełna” niż pusta. Warto, aby szukał tego, co wspólne, co łączy, co buduje. Zdarzają się jednak kierownicy, którzy skupiają wyłącznie na tym, co można jeszcze poprawić, co jeszcze nie jest wystarczająco dobrze, koncentrujący się bardziej na tym, co nie działa, niż na tym, co zostało zrealizowane dobrze. W MindSonar różnice w tym sposobie myślenia zobaczymy w wymiarach „dopasowanie – różnicowanie”. Podczas omawiania raportu uczestnik badania będzie mógł przyjrzeć się, w jaki sposób jego styl myślenia wpływa na motywację i zachowania osób w jego zespole, organizacji.
Dzięki testowi MindSonar dowiesz się, czy i w jaki sposób Twój styl myślenia przeszkadza Ci lub pomaga w osiąganiu oczekiwanych rezultatów. Przekonasz się, jakie wartości motywują Cię do działania i jakie ma to konsekwencje. Uzyskasz też wskazówki, co i jak możesz zmienić w sposobie myślenia, aby skuteczniej osiągać zakładane cele.
Jako menedżer/ka zyskasz taką wiedzę na temat poszczególnych, poddanych testowi pracowników. Dzięki temu będziesz mógł/mogła skuteczniej nimi zarządzać, lepiej motywować, efektywniej się z nimi komunikować czy rozwiązywać problemy w zespole.
MidnSonar jest też doskonałym narzędziem w pracy coachów/coachek i psychologów/psycholożek. Analiza wartości i wzorców myślenia, pomagających lub przeszkadzających w osiąganiu celów, pomocna jest nie tylko w sferze biznesowej, ale też w innych obszarach życia. Wykorzystanie testu pozwala na precyzyjne wskazanie mocnych stron i obszarów do rozwoju. Jest też silnym punktem wyjścia do modyfikacji wzorców myślenia i osobistych motywacji, by lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami,
Umiejętność zrozumienia ludzi, tego, co nimi kieruje, jest w dynamicznym świecie kluczowym czynnikiem sukcesu. Ułatwia bowiem rozwój, a głębsze spojrzenie na indywidualne preferencje pozwala lepiej dopasować konkretne osoby do zadań, zespołów i roli lidera.
Warsztat certyfikacyjny MindSonar
Jeśli chcesz zostać konsultantem/konsultantką Mind Sonar i dołączyć do polskiej i międzynarodowej społeczności profesjonalistów, którzy z powodzeniem stosują to narzędzie i wymieniają się najnowszą wiedzą i pomysłami, zapraszamy Cię na warsztat certyfikacyjny.
4. Nie ma nauki zarządzania bez zarządzania czasem
Jak często słyszymy (a może sami powtarzamy) w pracy: „nie wyrabiam”, „brakuje mi czasu”? Kumulacja zadań, złe planowanie, pośpiech. Zarządzamy zespołem, ale mamy problem z tym, żeby dobrze zarządzić sobą i sobą w czasie – i w efekcie zredukować stres i zwiększyć efektywność, również w zarządzaniu.
Według MultiSport Index 2023 ponad połowa pracowników w Polsce doświadcza stresu co najmniej raz w tygodniu. Aż 28 proc. ankietowanych przyznaje, że stres towarzyszy im w pracy „codziennie lub prawie codziennie”, a co piąty zmaga się z nim nawet kilka razy w tygodniu.
Stres odczuwany w czasie pracy utrudnia sprawne funkcjonowanie i przyczynia się do mniejszej efektywności, przemęczenia czy w końcu wypalenia zawodowego. Cierpi na tym jakość wykonywanych obowiązków, cierpią zespoły, którymi zarządzamy. Wszystko to może mieć negatywny wpływ na kondycję firmy i jej wyniki. Gdzie szukać ratunku? Oczywiście, w podniesieniu kompetencji, które pozwolą nam lepiej zarządzać czasem i reagować na stres.
Warsztat oferowany przez GFKM daje praktyczne metody i narzędzia, które można wdrożyć „od ręki”. Z dyskusji z uczestnikami szkolenia wynika, że większość z nich nie potrafi odpowiedzieć na pytanie: co jest dla Ciebie najważniejsze? Zwykle pada odpowiedź: wszystko. Inni zastanawiają się, od czego zacząć i co odłożyć na później, bo otrzymują zadania z datą realizacji „na wczoraj” lub nie wiedzą, jak priorytetyzować zadania. Kiedy już uporamy się z pracą, jesteśmy bombardowani ofertami atrakcji, zajęć rozwijających pasje itp. Często zastanawiamy się, co lub kto jest złodziejem czasu oraz jak sobie z tymi złodziejami poradzić. Podczas szkolenia indywidualnie definiujemy problemy. Podpowiadamy, jak ustalać priorytety. Prezentujemy narzędzia, które pomagają zapanować nad czasem i stresem, i uczymy, w jaki sposób z nich efektywnie korzystać, by w odzyskać czas, komfort i spokój.
O poziomie stresu w pracy w dużej mierze decyduje presja czasu i natłok obowiązków. Znalezienie złotego środka pomiędzy czasem pracy a odpoczynku oraz rozwój miękkich kompetencji umożliwiających unikanie przewlekłego stresu, mają znaczący wpływ na poprawę jakości życia – również zawodowego.
5. Zarządzanie zmianą, zarządzanie w zmieniających się okolicznościach
Zarządzanie zmianą jest jedną z najważniejszych kompetencji liderskich. Szybki rozwój technologii, zmieniające się warunki rynkowe i rosnące koszty działalności sprawiają, że zdolność do skutecznego prowadzenia zespołu przez procesy zmian stała się niezbędnym elementem sukcesu nie tylko menedżera, ale i całej firmy.
Badania GFKM, których wyniki publikujemy cyklicznie w raporcie „Rok Lidera”, wskazują, że zarządzanie w zmieniających się okolicznościach było jednym z największych wyzwań, przed którymi stanęły zarządy – potwierdziło to 21 proc. respondentów, a dla 39 proc. będzie też największym wyzwaniem w kolejnym roku.
Z badania wynika również, że obszarem wymagającym uwagi liderów jest to, jak zmiany przyjmują pracownicy. Aż 29 proc. ankietowanych było rozczarowanych reakcjami swoich zespołów na wprowadzane zmiany. Przyczyna nie zawsze tkwi w postawach podwładnych. Znacznie częściej problemem jest nieumiejętne przeprowadzanie zmian i daleka od doskonałości komunikacja z zespołem. Co ciekawe z naszych badań wynika też, że liderki rzadziej narzekają na sposób reakcji pracowników na zmiany niż liderzy (odpowiednio 20 i 36 proc.). Może to sugerować, że kobiety lepiej radzą sobie z zarządzaniem emocjami i oczekiwaniami zespołów w procesie zmian. Na pewno jednak i liderzy, i liderki powinni zadbać o podniesienie własnych kompetencji związanych z zarządzaniem zmianą. Aż 36 proc. menedżerów uznaje zarządzanie zmianą za jedną z kluczowych umiejętności, które trzeba rozwijać.
Warto zainwestować w szkolenia, które koncentrują się na konkretnych technikach, metodach i narzędziach wykorzystywanych w zarządzaniu zmianą, które mogą znacząco zwiększyć efektywność menedżerów w prowadzeniu swoich zespołów przez procesy transformacji. Podczas warsztatów „Zarządzanie zmianą i podejmowanie decyzji” uczestnicy nauczą się m.in.: jak przygotować zespół i organizację do zmian, jak skutecznie komunikować zmianę, jak odpowiednio reagować na zachowania w zespole, powodowane przez zmiany, jak przełamywać opór, jak kreować środowisko i wdrażać praktyki wzmacniające motywację do zmian. Dodatkową korzyścią dla uczestników warsztatów będzie pozyskanie wiedzy na temat wdrażania osobistych zmian.
6. Innowacyjnością trzeba zarządzać
W Polsce działalność innowacyjną, według danych PARP, prowadzi blisko 35 proc. krajowych przedsiębiorstw – to niewiele w porównaniu do unijnej średniej sięgającej prawie 53 proc. W najnowszym Europejskim Rankingu Innowacyjności (EIS 2024) Polska sklasyfikowana została na piątym miejscu od końca. Mamy więc wiele do nadrobienia, przede wszystkim na gruncie przełamywania barier związanych z innowacyjnością. W skali kraju w zakresie dostępu do funduszy, a nawet docierania z informacją o możliwych źródłach finansowania. W skali przedsiębiorstw zaś na gruncie zarządzania innowacyjnością – wypracowywania kultury organizacyjnej wspierającej kreatywność i nowe pomysły oraz redukującej strach przed porażką.
Innowacyjność ma kluczowy wpływ na efektywność przedsiębiorstwa, jego zdolność do generowania zysków oraz odporność na kryzysy. W centrum tego procesu jest człowiek – jego umiejętności, otwartość na zmiany, kreatywność i odwaga do podejmowania nowych wyzwań. Dlatego jednym z kluczowych aspektów innowacyjności w firmie jest kultura organizacji, która może albo wspierać, albo hamować ludzki potencjał.
Jak sprawić, by firma otworzyła się na innowacje? Warto zacząć od wzmocnienia kompetencji liderów w organizacji. W programie szkolenia „Zarządzanie innowacyjnością” uwzględniliśmy różnorodne aspekty – również te psychologiczne. Innowacyjność nie jest bowiem tylko technicznym procesem – to także złożony cykl emocjonalny, który przechodzą i jednostki, i całe zespoły. Strach przed porażką, odwaga do podejmowania ryzyka, wpływ emocji na proces realizacji zmian – to wszystko ma w procesie kreowania i wdrażania innowacji duże znaczenie. Zrozumienie tych mechanizmów i wpływu kultury organizacyjnej na innowacyjność jest niezbędne, by skutecznie wprowadzać zmiany.
Istotnym elementem naszego warsztatu jest też nacisk na umiejętność tworzenia projektów, które mogą pozyskać środki z programów realizowanych przez NCBR czy PARP. Istotne jest zrozumienie procesu aplikacji o fundusze z dwóch perspektyw: wnioskującego i oceniającego, co pozwala uniknąć najczęściej popełnianych błędów. Takie właśnie perspektywy – dzięki prowadzącym warsztat – zyskują uczestnicy szkolenia GFKM.
Innowacyjność się opłaca. Według raportu PARP przedsiębiorcy bardzo dobrze oceniają wprowadzone działania innowacyjne – blisko 92 proc. uważa, że przyczyniły się do ogólnego rozwoju firmy, 75 proc. oceniło, że podniosły jakość usług, a 74 proc. odnotowało zwiększenie wydajności pracy. Warto więc wzmacniać kompetencje menedżerskie, które będą przekładały się i na promowanie innowacyjności w organizacji, i na zarządzanie innowacjami.