Prawne i ekonomiczne aspekty zawierania umów

Umowa to dokument na czas „wojny” a nie „pokoju”.

Opis

Umowa wydaje się być standardowym dokumentem a jej przygotowywanie zabiera zwykle tak cenny dla przedsiębiorcy czas. Czy konieczne jest jej pisanie, a może wystarczy wysłanie jej pocztą elektroniczną. Właściwie można by z umowy zrezygnować przecież zostanie wystawiona faktura. Czy umowę musimy przygotowywać a może powstaje sama, a jeśli powstaje to jakie ma skutki? Nadchodzi czas realizacji i nagle pojawiają się problemy, ktoś nalicza kary umowne a ktoś inny odmawia zapłaty. czy mają do tego prawo ? Na takie i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w trakcie prowadzonych zajęć . Wskażemy jak zminimalizować czas poświęcany przygotowaniu umowy i czy wystarczy list elektroniczny z zamówieniem. Powiemy jak nie dać podejść się w treści umowy oraz wykażemy że umowa jest potrzebna zarówno w czasie „pokoju” jak i „wojny”.

Dla kogo

Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników biorących udział w procesach przygotowawczych i decyzyjnych zawierania umów.

Program szkolenia

WPROWADZENIE DO PRAWA KONTRAKTÓW

  • prawo cywilne a pozostałe gałęzie prawa
  • cywilnoprawna metoda regulacji stosunków cywilnoprawnych
  • zasada swobody zawierania umów
  • osoba fizyczna, osoba prawna zdolność prawna zdolność do czynności prawnych
  • przedstawicielstwo i zastępstwo prawne, a w szczególności pełnomocnictwo i jego rodzaje, prokura

UMOWA

  • pojęcie oświadczenia woli
  • umowy i jej skutki
  • forma umowy i skutki jej niedochowania
  • oferta i jej przyjęcie
  • negocjacje
  • przetarg
  • inne formy

STOSUNEK ZOBOWIĄZANIOWY (OBLIGACYJNY)

  • stosunek cywilnoprawny
  • zobowiązanie
  • dług
  • odpowiedzialność
  • wierzyciel
  • dłużnik
  • umowa sprzedaży jako najczęściej zawierana umowa, rękojmia za wady, gwarancja
  • dodatkowe zastrzeżenia umowne – zadatek, zaliczka, umowne prawo odstąpienia
  • kara umowna
  • umowa przedwstępna a list intencyjny

ZABEZPIECZENIE WYKONANIA ZOBOWIĄZAŃ

  • zastaw
  • hipoteka
  • przewłaszczenie na zabezpieczenie
  • weksel oraz instytucje oparte na umowie przekazu w tym akredytywa finansowa
  • gwarancja bankowa
  • poręczenie

WYKONANIE UMOWY I SKUTKI NIEWYKONANIA ZOBOWIĄZAŃ.
REŻIM ODPOWIEDZIALNOŚCI KONTRAKTOWEJ

  • wykonanie umowy
  • opóźnienie i jego skutki
  • zwłoka i jej skutki
  • zmiana dłużnika lub wierzyciela, cesja wierzytelności
  • ochrona wierzyciela przed niewypłacalnością dłużnika

PRAWNE ASPEKTY OCENY WIARYGODNOŚCI KONTRAHENTA – USTRÓJ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ZOBOWIĄZANIA PODMIOTÓW WYSTĘPUJĄCYCH W OBROCIE GOSPODARCZYM

  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą
  • spółka cywilna
  • spółka jawna
  • spółka partnerska
  • spółka komandytowa
  • spółka komandytowo-akcyjna
  • spółka z o.o.
  • spółka akcyjna
  • inne podmioty występujące w obrocie prawnym

FINANSOWE ASPEKTY OCENY WIARYGODNOŚCI KONTRAHENTA

  • czy można przewidzieć bankructwo firmy?
  • przyczyny upadków firm
  • fazy upadku przedsiębiorstwa
  • kryteria zagrożenia bankructwem

OCENA KONDYCJI FINANSOWEJ KONTRAHENTA

  • kondycja finansowa firmy
  • analiza kondycji finansowej kontrahenta
  • sprawozdania finansowe jako źródło informacji o kondycji finansowej kontrahenta
  • analiza wskaźnikowa – wybrane wskaźniki finansowe

ZASTOSOWANIE DYSKRYMINACYJNYCH MODELI PRZEWIDYWANIA BANKRUCTWA DO OCENY RYZYKA UPADŁOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW

  • pomiar ryzyka upadłości kontrahenta
  • najczęściej stosowane w praktyce biznesowej modele predykcji bankructwa
  • weryfikacja skuteczności wybranych modeli w prognozowaniu zagrożenia upadłością

ANALIZA I OCENA EFEKTYWNOŚCI KONTRAKTÓW W ASPEKCIE CENY, WARUNKÓW PŁATNOŚCI I WYKORZYSTANYCH ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA

  • elementy matematyki finansowej
  • terminy płatności i ich wpływ na płynność finansową firmy
  • kredyt kupiecki i jego koszt
  • najczęściej stosowane zewnętrzne źródła finansowania – analiza kosztów i opłacalności
  • kredyt a leasing
  • faktoring i jego zastosowanie w zarządzaniu płynnością

RYZYKO KONTRAHENTA I METODY ZARZĄDZANIA NIM

  • co to jest ryzyko i czy można nim zarządzać
  • systemowe zarządzanie ryzykiem biznesowym
  • warunki efektywnego zarządzania ryzykiem
  • ryzyko kontrahenta
  • etapy procesu zarządzania ryzykiem
  • analiza stosowanych mechanizmów kontrolnych

Korzyści dla uczestników

  • Uczestnicy zapoznani zostaną z zasadami zawierania umów cywilno – prawnych i niebezpieczeństwa jakie kryją się w ich treści
  • Uczestnicy zapoznani zostaną z zasadami dotyczącymi wiarygodności oceny kontrahenta
  • Uczestnicy zapoznani zostaną z zabezpieczeniami wykonania umów
  • Uczestnicy zapoznani zostaną z zasadami dotyczącymi dochodzenia roszczeń a w szczególności windykacji należności
  • Przestawione zostaną zasady kierowania pozwów sądowych oraz prowadzenia postępowania egzekucyjnego, a także pozasądowe metody windykacji

Metody szkolenia

Warsztat i wykład realizowany przy wykorzystaniu  zaangażowania uczestników i ich dotychczas zdobytej wiedzy. Pomocą jest prezentacja multimedialna.  Zajęcia realizowane są w formie  wykładowo-warsztatowej. Uczestnicy stosują metody, techniki i narzędzia pracy w projektach na przykładach szkoleniowych

Kontakt

Jolanta Jagłowska

Dyrektor ds. Szkoleń

+48 58 558 58 58 wew. 399

+48 602 213 590

j.jaglowska@gfkm.pl

Masz pytania odnośnie szkolenia? Napisz do nas
Back to top