Liderzy, którzy słuchają – bezpieczeństwo psychologiczne w praktyce zespołowej

Program szkoleniowy

Opis zamknięte

Szkolenie koncentruje się na praktycznym wdrażaniu koncepcji bezpieczeństwa psychologicznego w zespołach i organizacjach. Pokazuje mechanizmy, modele i narzędzia wspierające rozwój kultury, w której ludzie mogą otwarcie mówić, uczyć się i współpracować.

Korzyści dla uczestników

Dzięki ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:

  • rozumieć istotę bezpieczeństwa psychologicznego i jego znaczenie dla organizacji,
  • diagnozować poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole,
  • wzmacniać kulturę otwartości i uczenia się na błędach,
  • stosować praktyki liderów sprzyjające bezpieczeństwu i zaangażowaniu,
  • rozwijać kompetencje w obszarze feedbacku i otwartej komunikacji,
  • budować kulturę kolektywnej inteligencji i różnorodności.

Dla kogo

Szkolenie skierowane jest do liderek i liderów, menedżerów, specjalistów HR, członków zespołów projektowych oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za budowanie klimatu współpracy i rozwoju w organizacji.

Metody szkolenia

Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową aktywizującą uczestników szkolenia poprzez pracę w małych zespołach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia.

Program szkolenia

1. Wprowadzenie do koncepcji

  • Definicja bezpieczeństwa psychologicznego wg Amy Edmondson.
  • Różnica między bezpieczeństwem a komfortem.
  • Znaczenie dla efektywności zespołów, innowacyjności i adaptacji organizacji.

2. Modele teoretyczne

  • 4 etapy bezpieczeństwa psychologicznego wg Timothy’ego R. Clark’a.
  • Psychological Safety vs Accountability – model wysokich standardów i wysokiego zaufania.
  • Bezpieczeństwo psychologiczne jako fundament uczenia się organizacyjnego.

3. Diagnoza poziomu bezpieczeństwa

  • Symptomy niskiego i wysokiego bezpieczeństwa w zespołach.
  • Wskaźniki do obserwacji: milczenie, jakość feedbacku, reagowanie na błędy, inicjatywa.
  • Narzędzia diagnozy – kwestionariusze, obserwacja zachowań, retrospekcje.

4. Rola liderska

  • Postawy i zachowania liderek/ów, które budują lub osłabiają bezpieczeństwo.
  • Autentyczność, przyznawanie się do błędów, modelowanie ciekawości.
  • Odpowiedzialność lidera za klimat dyskusji i sposób reagowania na trudne informacje.
  • Przywództwo kolektywne

5. Mechanizmy grupowe

  • Zjawisko „milczenia organizacyjnego” i jego konsekwencje dla decyzji.
  • Efekt Ringelmanna, „Bad apple effect” i ich odniesienia do bezpieczeństwa
  • Rola statusu i hierarchii w tłumieniu otwartości
  • Dynamika zaufania i jej wpływ na współpracę.

6. Bezpieczeństwo a uczenie się – od porażki do innowacji

  • Typologia błędów wg Amy Edmondson (lekkomyślne, złożoności, uczenia się).
  • Jak kultura organizacyjna wpływa na zdolność do eksperymentowania.
  • Znaczenie otwartej komunikacji dla procesów innowacyjnych.
  • Uczenie się na błędach jako źródło kreatywności i innowacji.

7. Feedback i otwarta komunikacja

  • Feedback jako narzędzie budowania bezpieczeństwa.
  • Bariery w dawaniu i przyjmowaniu feedbacku.
  • Rola języka i sposobu formułowania pytań w otwieraniu dyskusji.
  • Feedback w kulturze wysokiego zaufania.

 8. Włączanie różnorodnych perspektyw – kolektywna inteligencja

  • Wpływ inkluzji na poczucie bezpieczeństwa i efektywność zespołu.
  • Mechanizmy wykluczania w zespołach i ich konsekwencje.
  • Korzyści z różnorodności poznawczej i psychologicznej.
  • Kolektywna inteligencja jako efekt synergii różnorodnych perspektyw.
  • Techniki bezpiecznej wspólnej pracy.

9. Budowanie kultury bezpieczeństwa psychologicznego

  • Rytuały i praktyki wzmacniające otwartość (np. check-in, retrospektywy, zasady dyskusji).
  • Polityki i procesy organizacyjne sprzyjające bezpieczeństwu (onboarding, ocena pracownicza,).
  • Związek bezpieczeństwa psychologicznego z dobrostanem i odpornością zespołów.
  • Łączenie bezpieczeństwa z odpowiedzialnością i wynikami biznesowymi.

Kontakt

Jolanta Jagłowska

Dyrektor ds. Szkoleń

+48 58 558 58 58 wew. 399

+48 602 213 590

j.jaglowska@gfkm.pl

Masz pytania odnośnie szkolenia? Napisz do nas

Prowadzący

Back to top