Liderzy, którzy słuchają – bezpieczeństwo psychologiczne w praktyce zespołowej
Program szkoleniowy
Opis zamknięte
Szkolenie koncentruje się na praktycznym wdrażaniu koncepcji bezpieczeństwa psychologicznego w zespołach i organizacjach. Pokazuje mechanizmy, modele i narzędzia wspierające rozwój kultury, w której ludzie mogą otwarcie mówić, uczyć się i współpracować.
Korzyści dla uczestników
Dzięki ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- rozumieć istotę bezpieczeństwa psychologicznego i jego znaczenie dla organizacji,
- diagnozować poziom bezpieczeństwa psychologicznego w zespole,
- wzmacniać kulturę otwartości i uczenia się na błędach,
- stosować praktyki liderów sprzyjające bezpieczeństwu i zaangażowaniu,
- rozwijać kompetencje w obszarze feedbacku i otwartej komunikacji,
- budować kulturę kolektywnej inteligencji i różnorodności.
Dla kogo
Szkolenie skierowane jest do liderek i liderów, menedżerów, specjalistów HR, członków zespołów projektowych oraz wszystkich osób odpowiedzialnych za budowanie klimatu współpracy i rozwoju w organizacji.
Metody szkolenia
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową aktywizującą uczestników szkolenia poprzez pracę w małych zespołach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia.
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do koncepcji
- Definicja bezpieczeństwa psychologicznego wg Amy Edmondson.
- Różnica między bezpieczeństwem a komfortem.
- Znaczenie dla efektywności zespołów, innowacyjności i adaptacji organizacji.
2. Modele teoretyczne
- 4 etapy bezpieczeństwa psychologicznego wg Timothy’ego R. Clark’a.
- Psychological Safety vs Accountability – model wysokich standardów i wysokiego zaufania.
- Bezpieczeństwo psychologiczne jako fundament uczenia się organizacyjnego.
3. Diagnoza poziomu bezpieczeństwa
- Symptomy niskiego i wysokiego bezpieczeństwa w zespołach.
- Wskaźniki do obserwacji: milczenie, jakość feedbacku, reagowanie na błędy, inicjatywa.
- Narzędzia diagnozy – kwestionariusze, obserwacja zachowań, retrospekcje.
4. Rola liderska
- Postawy i zachowania liderek/ów, które budują lub osłabiają bezpieczeństwo.
- Autentyczność, przyznawanie się do błędów, modelowanie ciekawości.
- Odpowiedzialność lidera za klimat dyskusji i sposób reagowania na trudne informacje.
- Przywództwo kolektywne
5. Mechanizmy grupowe
- Zjawisko „milczenia organizacyjnego” i jego konsekwencje dla decyzji.
- Efekt Ringelmanna, „Bad apple effect” i ich odniesienia do bezpieczeństwa
- Rola statusu i hierarchii w tłumieniu otwartości
- Dynamika zaufania i jej wpływ na współpracę.
6. Bezpieczeństwo a uczenie się – od porażki do innowacji
- Typologia błędów wg Amy Edmondson (lekkomyślne, złożoności, uczenia się).
- Jak kultura organizacyjna wpływa na zdolność do eksperymentowania.
- Znaczenie otwartej komunikacji dla procesów innowacyjnych.
- Uczenie się na błędach jako źródło kreatywności i innowacji.
7. Feedback i otwarta komunikacja
- Feedback jako narzędzie budowania bezpieczeństwa.
- Bariery w dawaniu i przyjmowaniu feedbacku.
- Rola języka i sposobu formułowania pytań w otwieraniu dyskusji.
- Feedback w kulturze wysokiego zaufania.
8. Włączanie różnorodnych perspektyw – kolektywna inteligencja
- Wpływ inkluzji na poczucie bezpieczeństwa i efektywność zespołu.
- Mechanizmy wykluczania w zespołach i ich konsekwencje.
- Korzyści z różnorodności poznawczej i psychologicznej.
- Kolektywna inteligencja jako efekt synergii różnorodnych perspektyw.
- Techniki bezpiecznej wspólnej pracy.
9. Budowanie kultury bezpieczeństwa psychologicznego
- Rytuały i praktyki wzmacniające otwartość (np. check-in, retrospektywy, zasady dyskusji).
- Polityki i procesy organizacyjne sprzyjające bezpieczeństwu (onboarding, ocena pracownicza,).
- Związek bezpieczeństwa psychologicznego z dobrostanem i odpornością zespołów.
- Łączenie bezpieczeństwa z odpowiedzialnością i wynikami biznesowymi.