Kierowanie zespołami ludzkimi
Szefem być - jak to się robi w praktyce?
Opis
Zespół zawodowy to organizm składający się z ludzi, który potrafi wykorzystać efekt synergii. Jak wiele innych rzeczy nie przychodzi to jednak samo. To od szefa, jego działań i sposobu w jaki wypełnia swoją rolę zależy w dużej mierze efekt. Ważne jest czy szef widzi w zespole wyłącznie pracowników dla których jest menedżerem, czy jest w stanie dostrzec ludzi aby być dla nich prawdziwym liderem. W trakcie tego warsztatu pracujemy nad podniesieniem praktycznej skuteczności szefowskiej.
Dla kogo
- kadra kierownicza średniego i wyższego szczebla
- menedżerzy przygotowujący się do objęcia kluczowych funkcji w organizacji
Program szkolenia
GŁÓWNE OBSZARY DZIAŁANIA LIDERA I JEGO ROLA W ŻYCIA ZESPOŁU
- schody kompetencji
- funkcje menedżera, lidera, przywódcy w zespole
- różnice pomiędzy menedżerem, liderem a coachem
- profil kompetencyjny lidera
- podstawowe działania, umiejętności i nastawienie lidera
- profil osobowościowy skutecznego lidera
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SKUTECZNOŚĆ ZESPOŁU
- wskazanie wewnętrznych i zewnętrznych czynników warunkujących rezultaty osiągane przez zespół
- gdy z grupy tworzy się zespół i jaka jest w tym rola przywódcy
- w czym lider jest potrzebny zespołowi?
STYLE PRACY W ZESPOLE – STRUKTURA ZESPOŁU
- role zespołowe
- rodzaje zachowań i ich wpływ na efekt działań zespołu
- interakcje wewnątrz zespołu
- wpływ stosunków interpersonalnych na pracę zespołu
PROCES BUDOWANIA ZESPOŁU
- różnice pomiędzy grupą a zespołem
- zapoznanie się z typowymi sytuacjami na poszczególnych etapach pracy z grupą
- etapy budowania zespołu
- kierownicze działania wspierające procesy zespołowe w praktyce
WSPÓŁPRACA W ZESPOLE ORAZ SKUTECZNE PODEJMOWANIE DECYZJI
- podejmowanie decyzji w zespole
- powody braku zaangażowania
- przyczyny możliwych działań blokujących
- wymiana doświadczeń w zespole
- zachowania w sytuacji kryzysowe
- elementy komunikacji wewnętrznej
STYLE KIEROWANIA I ICH SKUTECZNOŚĆ
- analiza własnych predyspozycji w odniesieniu do stylu kierowania
- autoanaliza własnych nawyków
- doskonalenie umiejętności dostosowywania stylu kierowania do poziomu dojrzałości indywidualnych pracowników oraz do etapu budowania zespołu
- analiza skuteczności stylów kierowania
- czynniki wpływające na dobór stylu kierowania
- analiza konsekwencji zastosowania konkretnego stylu w różnych sytuacjach
SKUTECZNE METODY I TECHNIKI MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW
- czego ludzie szukają w życiu / pracy?
- teoria góry lodowej
- granice kary i nagrody
- psychologiczne aspekty motywowania
- motywowanie w praktyce
- motywatory pozafinansowe
- bank kar i nagród
SKUTECZNE NARZĘDZIA KOMUNIKACJI W PRACY KIEROWNIKA ZESPOŁU
- algorytmy ważnych rozmów
- prowadzenie „rozmowy na dywaniku”
- udzielanie pochwały na co dzień
- nagradzanie i karanie
- przekazywanie niepopularnych informacji
Korzyści dla uczestników
- zrozumienie roli lidera w życiu i pracy zespołu
- większe zrozumienie czynników kierujących pracą zespołu
- poszerzenie wachlarza praktycznych narzędzi szefowskich
- zwiększenie umiejętności świadomego budowania autorytetu i odnalezienia się w roli lidera
- rozwój umiejętności dostosowania stylu kierowania do sytuacji
- nabycie umiejętność elastycznego podejścia do ludzi
- umiejętność rozpoznawania i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w zespole
- poznanie, zrozumienie różnych predyspozycji i ról w zespole
- poszerzenie narzędzi skutecznego motywowania (głównie pozafinansowego)
Metody szkolenia
Warsztat ekspercki realizowany poprzez:
- zebranie od uczestników listy pytań i problemów merytorycznych
- burza mózgów
- dyskusja kierowana
- zadania zespołowe
- symulacje indywidualne i zespołowe
- turniej umiejętności pozyskiwania klienta
- zadanie indywidualne
- podsumowanie odpowiedzi na pytania i problemy zebrane od uczestników
- MAPA DROGOWA, czyli indywidualny plan działania