Trudności drogą do sukcesu – od porażki do rozwoju
Jak efektywnie zarządzać trudnymi doświadczeniami w zespole i organizacji
Opis zamknięte
Szkolenie pokazuje, jak traktować porażki jako źródło rozwoju, innowacji i odporności. Uczestnicy poznają koncepcje, przykłady i praktyczne narzędzia pomagające w budowaniu organizacji uczącej się oraz wzmocnieniu roli liderów w sytuacjach trudnych.
Korzyści dla uczestników
Dzięki ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- rozumieć różne rodzaje porażek i ich wpływ na organizację,
- wykorzystywać porażki jako źródło innowacji,
- stosować praktyki i narzędzia uczenia się na błędach,
- budować odporność psychologiczną w zespole,
- skutecznie komunikować w sytuacjach kryzysowych,
- unikać pułapek nadmiernego zaangażowania i utopionych kosztów.
Dla kogo
Liderzy, menedżerowie, specjaliści HR, członkowie zespołów projektowych oraz wszystkie osoby, które w swojej pracy mierzą się z trudnymi sytuacjami i kryzysami.
Metody szkolenia
Zajęcia są prowadzone metodą warsztatową aktywizującą uczestników szkolenia poprzez pracę w małych zespołach, dyskusje na forum grupy oraz testy i ćwiczenia.
Program szkolenia
1. Porażka niejedno ma imię
- Definicja porażki w organizacji – Jakie są różne typy porażek (nieuniknione, przewidywalne, złe) i jak wpływają na firmę? Koncepcja Amy Edmondson
- Porażka jako element procesu doskonalenia organizacji
- Studium wybranych przykładów z różnych branż, w których porażki przyczyniły się do przełomowych zmian strategicznych.
2. Porażka w kontekście innowacji – rozważania o dobrych porażkach
- Jak porażki mogą stać się podstawą do budowania innowacyjności w organizacji?
- Przykłady firm, które odniosły sukces dzięki świadomemu zarządzaniu porażkami. (Od Google do P&G)
- Warunki uczącej porażki – od bezpieczeństwa psychologicznego do tworzenia organizacji uczącej się
- Praktyki i narzędzia wykorzystujące „porażki” w procesie doskonalenia organizacji – uczenie się na błędach i unikanie ich powielania.
3. Rola liderów w sytuacjach trudnych – czego od nich potrzebujemy?
- Elementy zarządzania kryzysowego – 10 przykazań
- Reagowanie na trudne sytuacje – strategie oparte na zrozumieniu, empatii i nadziei
- Komunikowanie trudności wyzwalające mobilizację, gotowość i chęć uczenia się
- Ogólna rola liderów w budowaniu kultury odporności w organizacji (gotowość do rozwoju, doskonalenia, akceptacji zmiany) – Lider tworzący okazję –
- Budowanie kapitał psychologicznego liderów i pracowników w sytuacji trudnej
4. Błogosławiona porażka
- Paradoks porażki – czyli, kiedy porażka może okazać się sukcesem.
- Kiedy powiedzieć stop, kiedy przyznać się do porażki, jak unikać błędów nadmiernego zaangażowania, utopionych kosztów i utraty twarzy
- O zjawisku niechęci do porażki, obawy przed porażką, i ich znaczeniu, w interpretowaniu rzeczywistości
- Jak być „wdzięcznym” za porażki w procesie rozwoju