Kształtowanie struktury organizacyjnej
Struktura organizacyjna, czyli jak konfiguracja decyduje o sukcesie firmy.
Opis
Coraz szybszy postęp techniczny i ekonomiczno-społeczny, a wraz z nim narastająca dynamika zmian i związana z tym niepewność stają się istotnymi uwarunkowaniami funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw. Organizacje chcąc przezwyciężyć tę niepewność, muszą być elastyczne. W związku z tym elastyczność jest obok efektywności i jakości podstawowym wymiarem obecnego paradygmatu zarządzania organizacjami. Elastyczna struktura organizacyjna decyduje o sukcesie firmy.
Dla kogo
Program szkolenia szczególnie polecany grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla organizacji. Program szkolenia jest każdorazowo dostosowywany do profilu grupy uczestników.
Program szkolenia
PROJEKTOWANIE PODZIAŁU ZADAŃ I HIERARCHII ORGANIZACYJNEJ
- stawianie i uszczegółowianie celów organizacyjnych i formułowanie zadań
- tworzenie komórek organizacyjnych i grupowanie komórek w hierarchię
- konfiguracja struktury – granice nadzoru kierowniczego
- centralizacja zarządzania – kształtowanie uprawnień kierowniczych
FORMALNE I NIEFORMALNE REGUŁY FUNKCJONOWANIA ORGANIZACJI
- obieg informacji; informacyjne uwarunkowania procesów decyzyjnych
- kształtowanie uprawnień i odpowiedzialności
- nieformalne systemy władzy i wpływu
STRUKTURY DYWIZJONALNE, HOLDINGOWE I SIECIOWE
- autonomia jednostek organizacyjnych
- koncentracja funkcji strategicznych
- zasady planowania i nadzoru, zasady kooperacji wewnątrz struktury
- konfiguracja własności
- restrukturyzacja przez usamodzielnienie i odsprzedaż jednostek organizacyjnych lub składników majątku
STRUKTURY MACIERZOWE, PROJEKTOWE I ZADANIOWE
- podwójne podporządkowanie w systemach organizacyjnych
- podział wpływów między menedżerami – warianty macierzy strukturalnej
- kwalifikacje menedżera projektu
- organizacyjne ulokowanie zespołu projektowego
- uprawnienia zespołu i menedżera projektu
Korzyści dla uczestników
- Rozwinięcie umiejętności określania kryteriów wyboru właściwej struktury organizacyjnej
- Rozwinięcie umiejętności wyboru właściwej konfiguracji struktury dla uwarunkowań działania organizacji
- Rozwinięcie umiejętności dopasowywanie struktury do aktualnej strategii organizacji
- Umiejętność poruszania się w tematyce metodyki budowy struktur organizacyjnych
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania elastycznych systemów organizacyjnych
- Znajomość uwarunkowań kształtowania systemów organizacyjnych
- Pozyskanie orientacji w treści i uwarunkowaniach procesu kształtowania struktury firmy
- Zrozumienie funkcjonowania różnych typów struktur
Metody szkolenia
Program oparty jest na metodologii Activity Based Learning (warsztatu partycypacyjnego treningu menedżerskiego). Metodologia ta uważana jest za najskuteczniejszą metodę rozwijania wiedzy i umiejętności przywódczych, kierowniczych i menedżerskich.
Podstawowym założeniem metodologii ABL jest stwierdzenie, że proces rozwijania kompetencji odbywa się poprzez aktywne działanie i doświadczenie. W trakcie programu szkoleniowego realizowane jest to poprzez stałe powiązanie doświadczenia treningowego (symulacje, zadania indywidualne i zespołowe itp.) z możliwością stosowania nabywanych umiejętności w codziennej pracy w firmie.