Przeciwdziałanie mobbingowi
Czyli jak przeciwdziałać niewłaściwym zachowaniom w organizacji.
Opis
Mobbing jest systematycznym stygmatyzowaniem pewnych pracowników i stosowaniem wobec nich represji w postaci nękania psychicznego. Koszty mobbingu ponosi nie tylko osoba prześladowana, ale także cała organizacja. Jednakże poczucie bycia prześladowanym jest subiektywne i mobbing bywa trudny do odróżnienia od zwykłych konfliktów. Jak rozpoznawać mobbing, jak na niego reagować i jak mu przeciwdziałać – te umiejętności stają się coraz istotniejsze w katalogu kompetencji współczesnych menedżerów.
Dla kogo
Szkolenie przeznaczone jest dla menedżerów wszystkich szczebli, menedżerów oraz pracowników działów HR oraz wszystkich zainteresowanych tworzeniem przyjaznego miejsca pracy.
Program szkolenia
WPROWADZENIE W TEMATYKĘ MOBBINGU
- istota, pojęcie i zakres mobbingu
- społeczno – ekonomiczne uwarunkowania mobbingu
MOBBING W MIEJSCU PRACY
- organizacyjne uwarunkowania mobbingu
- modele mentalne pracowników a mobbing
- psychiczne i osobowościowe uwarunkowania mobbingu
- problem odróżniania fałszywych od prawdziwych ofiar mobbingu
- metody mobbingowe i manipulacja w mobbingu
- mobbing, dyskryminacja, nierówne traktowanie
DIAGNOZOWANIE KONFLIKTÓW ZWYKŁYCH I MOBBINGOWYCH
- uwarunkowania konfliktów zwykłych oraz mobbingowych
- metody odróżniania konfliktów zwykłych od mobbingowych
- główne zasady zarządzania konfliktem a reagowanie na mobbing
KOMUNIKACJA W MOBBINGU
- komunikacja werbalna w interakcji z mobberem
- komunikacja niewerbalna w interakcji z mobberem
METODY REAGOWANIA I PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI
- metody diagnozowania sytuacji mobbingowych
- psychologiczne metody przeciwdziałania mobbingowi
- prawna ochrona przed mobbingiem
ZARZĄDZANIE PERSONELEM BEZ MOBBINGU – RÓŻNICE MIĘDZY MOBBOWANIEM A DYSCYPLINOWANIEM PRACOWNIKÓW
- lider/ka zorientowany/a na organizację odpowiedzialną społecznie
- zarządzanie różnorodnością
PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI NA GRUNCIE ORGANIZACJI
- główne zasady i instrumenty organizacyjne w kształtowaniu polityki antymobbingowej w organizacji
CASE STUDY – DOBRE PRAKTYKI ANTY-MOBBINGOWE
Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu warsztatu uczestnicy powinni:
- posiadać umiejętność rozpoznawania mobbingu i różnych jego rodzajów w miejscu pracy,
- umieć odróżniać sytuację mobbingową od sytuacji o charakterze zwykłego konfliktu personalnego
- znać metody i działania mobberów w miejscu pracy
- umieć stosować metody i techniki reagowania na mobbing (prawne, psychologiczne, organizacyjne)
- znać zasady opracowywania efektywnych rozwiązań antymobbingowych (procedury, programy i strategie antymobbingowe)
Metody szkolenia
Zajęcia prowadzone są metodą aktywnego uczestnictwa (partycypacyjną), w formie warsztatów składających się z część teoretycznej uzupełnionej praktycznym zastosowaniem omawianych technik i narzędzi. Ćwiczenia i case studies mogą być dostosowane do sytuacji firmy i specyfiki pracy uczestników szkolenia.