Operacjonalizacja strategii
Jak skutecznie wdrożyć przyjętą strategię.
Opis
Strategia decyduje o celach firmy i sposobach ich realizacji, ale co właściwie oznacza ona dla pracowników firmy? Czy zmienia coś w zakresie obowiązków i odpowiedzialności członków organizacji? Jak wpływa na ich codzienne zadania i czynności? Jakie wyzwania stawia przed menedżerami na różnych szczeblach zarządzania?
Budowa strategii jest sporym wyzwaniem intelektualnym, lecz prawdziwym wyzwaniem jest przełożenie strategii na działania taktyczne i operacyjne oraz skuteczne zaszczepienie jej idei przewodniej w sercach i umysłach członków organizacji. Jak to zrobić? – oto jest pytanie!
Dla kogo
Szkolenie przeznaczone dla:
- menedżerów posiadających wymierne cele – w firmach zarządzanych przez cele
- menedżerów funkcji, odpowiedzialnych za strategie funkcjonalne – w firmach niezarządzanych przez cele
Program szkolenia
PODSTAWOWE POJĘCIA
- misja i wizja
- decyzje strategiczne
- plany taktyczne
- działania operacyjne
STRUKTURA STRATEGII
- poziomy realizacji strategii (korporacyjny, konkurencyjny, funkcjonalny)
- portfel biznesu
- krytyczne czynniki sukcesu
ZASADY OKREŚLANIA CELÓW STRATEGICZNYCH
- sposoby formułowania celów strategicznych
- kryteria poprawności celów (SMART, ZKW, cele czy sposoby?)
- cele podjęte, czy cele narzucone? – zasady wyznaczania celów
PROCESOWE I PROJEKTOWE UJĘCIE STRATEGII
- jak odróżnić procesy od projektów?
- istota zarządzania procesami i skutki doskonałości procesowej
- istota zarządzania projektami i skutki doskonałości projektowej
- procesowe i projektowe ujęcie strategii
STRUKTURA ORGANIZACYJNA, JAKO NARZĘDZIE WDRAŻANIA STRATEGII
- czemu służy struktura i jakie są kryteria jej poprawności?
- istota pracy i wartość dodana liderów na szczeblach zarządzania
- autodiagnoza poziomu przywództwa i jej implikacje dla uczestników
KASKADOWANIE CELÓW STRATEGICZNYCH
- cele związane z poprawą jakości i efektywności
- cele związane z rozwojem produktów
- cele związane z rozwojem rynku
PODSUMOWANIE
- korzyści (wiedza i inspiracje)
- wyzwania (z czym mogą być problemy?)
- pomysły/potrzeby (co należałoby zrobić?)
Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu szkolenia jego uczestnik będzie:
- rozumieć pojęcie (główne składowe) strategii i jej znaczenie dla firmy
- umieć właściwie dobierać parametry celów strategicznych firmy
- potrafić odróżnić cele od ogólnych intencji lub środków do celów
- rozumieć istotę pracy menedżerów na różnych szczeblach zarządzania
- dostrzegać związek między celami strategicznymi organizacji,
a celami menedżerów na różnych szczeblach zarządzania - znać zasady wdrażania strategii poprzez zarządzanie portfelem projektów
Metody szkolenia
- Krótkie wprowadzenia do modułów szkolenia.
- Ćwiczenia zespołowe połączone z prezentacją i dyskusją.
- Zadania indywidualne związane z określeniem przez uczestników szkolenia ich własnej roli w organizacji, charakteru celów oraz pomysłów na realizację tych celów.
- Autorefleksja i dyskusja moderowana.