Zarządzanie przez cele
Jak przejść pomiędzy celami i zadaniami.
Opis
„Wydajność biznesu wymaga, by każde zadanie orientować na cele całości. A już w szczególności dotyczy to pracy menedżerów. Jeżeli oczekujemy od menedżerów osiągnięć, nie może być o nich mowy bez osiągnięcia celów biznesu, liczy się bowiem udział tych osiągnięć w sukcesie przedsiębiorstwa. (…) Zarząd skuteczny musi kierować poczucie perspektywy i wysiłki wszystkich menedżerów ku wspólnemu celowi. Musi doprowadzić do tego, by każdy z nich wiedział, jakich rezultatów się od niego oczekuje i żeby dany przełożony rozumiał, czego ma oczekiwać od każdego z podległych sobie menedżerów. Zarząd musi stwarzać bodźce zachęcające każdego menedżera do maksymalnych wysiłków w pożądanym kierunku”..” Peter Drucker
Dla kogo
Program szkolenia szczególnie polecany grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla organizacji. Program szkolenia jest każdorazowo dostosowywany do profilu grupy uczestników.
Program szkolenia
SYSTEM CELÓW W ORGANIZACJI
- zależność celów od strategii
- „misje” komórek organizacyjnych
- cele ciągłe i dynamiczne
- hierarchizacja celów
- cele strategiczne, taktyczne i operacyjne
ELEMENTY SYSTEMU ZPC
- zaangażowanie na poszczególnych poziomach organizacji
- ustalanie celów na najwyższym szczeblu
- ustalanie celów indywidualnych
- partycypacja w ustalaniu celów
PODSTAWOWE ZASADY FORMUŁOWANIA CELÓW
- zdefiniowanie pojęcia celu i jego podstawowych atrybutów
- wykorzystanie metody SMART w procesie wyznaczania celów
- fazy procesu generowania celów
KASKADOWANIE CELÓW
- etapy kaskadowania celów i wdrożenia ZPC
- metody ustalania i doboru wskaźników
- wskaźnikowanie celów – KPI
- metody i techniki kaskadowania celów
WARUNKI REALIZACJI CELÓW
- rola przełożonego w systemie ZPC
- przełożenie celów firmy na cele indywidualne
- identyfikacja wykonawcy z celem
- kontrola i ocena realizacji celów
STAWIANIE CELÓW DLA PODWŁADNYCH
- wyznaczanie celów i delegowanie uprawnień
- zakres odpowiedzialności przełożonego i podwładnego
- rozpoznanie potrzeb i kompetencji podwładnych
- motywowanie podczas realizacji celów i zadań
- komunikacja na linii przełożony-podwładny
OCENA WYNIKÓW
- wskaźniki i miary realizacji celów
- monitorowanie procesu realizacji celów
- rozmowy monitorujące i oceniające
- punkty milowe i odpowiedzialność za wyniki
- premiowanie realizacji celów
Korzyści dla uczestników
- Rozwijanie umiejętności prawidłowego formułowania celów i zadań dla siebie, podległych jednostek organizacyjnych oraz grup współpracowników i podwładnych
- Umiejętność odpowiedniego przydzielania zadań podległym pracownikom wraz z określonym zakresem odpowiedzialności oraz organizowania sposobu realizacji zadań
- Umiejętność określania wymagań dla podwładnych związanych z realizacją przydzielonych im celów oraz zadań
- Rozwijanie umiejętności monitorowania procesu realizacji celów i zadań oraz podejmowania odpowiednich działań korygujących
- Stosowanie techniki zarządzania przez cele odpowiednio do warunków kadrowych i organizacyjnych
- Stosowanie różnych sposobów angażowania pracowników w proces realizacji celów
Metody szkolenia
Program oparty jest na metodologii Activity Based Learning (warsztatu partycypacyjnego treningu menedżerskiego). Metodologia ta uważana jest za najskuteczniejszą metodę rozwijania wiedzy i umiejętności przywódczych, kierowniczych i menedżerskich.
Podstawowym założeniem metodologii ABL jest stwierdzenie, że proces rozwijania kompetencji odbywa się poprzez aktywne działanie i doświadczenie. W trakcie programu szkoleniowego realizowane jest to poprzez stałe powiązanie doświadczenia treningowego (symulacje, zadania indywidualne i zespołowe itp.) z możliwością stosowania nabywanych umiejętności w codziennej pracy w firmie.