Zarządzanie zmianą
Jeżeli nie potrafisz czegoś zrozumieć – zmień to…
Opis
„…Ponieważ otoczenie przedsiębiorstwa nie jest statyczne, nie ma oczywiście też żadnego celu końcowego, który można by osiągnąć. Nie wolno nam już myśleć w kategoriach wyników, tyleż samo uwagi musimy poświęcić procesom. W ten sposób droga staje się celem…” Uwe Renald Müller
Dla kogo
Program szkolenia szczególnie polecany grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla organizacji, którzy w swojej pracy odpowiedzialni są za wprowadzanie zmian na poziomie strategicznym i operacyjnym organizacji, wdrażają lub uczestniczą we wdrażaniu zmian w organizacji oraz przeprowadzają przez proces zmian swoich pracowników. Program szkolenia jest każdorazowo dostosowywany do profilu grupy uczestników.
Program szkolenia
PLANOWANIE ZMIAN ORGANIZACYJNYCH
- biznesowe determinanty zmian organizacyjnych
- zewnętrzne i wewnętrzne przesłanki zmian
- budowanie wizji zmian w organizacji i definiowanie celu zmian
- powiązanie zmian ze strategią organizacji
ZARZĄDZANIE PROCESEM ZMIAN
- modele procesu zmian
- analiza sprawności organizacji w procesie zmian
- kadra kierownicza a inicjowanie zmian
PRZYWÓDZTWO I LIDERZY ZMIAN
- rola naczelnego kierownictwa w procesie zmian
- motywy lidera/inicjatora zmian
- budowanie zaufania i akceptacji dla zmian
- kształtowanie przywództwa wzmacniającego proces zmian
PROCES WDRAŻANIA ZMIAN
- analiza potencjalnych źródeł ryzyka dla realizacji procesu zmiany
- uwarunkowania wdrożenia projektu zmiany
- dobór strategii do warunków i rodzaju zmiany
- czynniki sukcesu zmiany
SKUTECZNA OSOBISTA ADAPTACJA DO ZMIAN
- fazy przechodzenia przez zmiany
- zaangażowanie się osobiste w konsekwentne wdrażanie zmian
- czynniki hamujące zaangażowanie w projekt zmiany
- wykorzystanie potencjału własnego w procesie wdrażania zmian
ZARZĄDZANIE REAKCJAMI NA ZMIANĘ
- reakcje na zmiany i ich uwarunkowania
- typologia wzorców postaw w obliczu zmiany
- grupy wsparcia i grupy oporu
- analiza pola sił w procesie zmiany
- identyfikacja grup interesów pozyskiwanie ich poparcia
OPÓR W PROCESIE WPROWADZANIA ZMIAN
- potrzeby pracowników w sytuacji zmian
- źródła oporu w toku wprowadzania zmian
- przyczyny i symptomy oporu
- metody przezwyciężania oporu
KOMUNIKACJA W PROCESIE ZMIAN
- komunikowanie wizji zmian
- dobór kanałów i form informacji
- bariery komunikacyjne i sposoby ich niwelowania
- pułapki w procesie komunikacji
- skuteczna strategia informacyjna w procesie zmian
Korzyści dla uczestników
- Rozwijanie umiejętności analizy celowości i uwarunkowań przeprowadzania zmian, jak również identyfikacja indywidualnych, sytuacyjnych nastawień do zmian.
- Rozwinięcie kluczowych umiejętności lidera i członka zespołu projektowego w aspekcie zarządzania zmianami na poziomie zespołu i organizacji
- Umiejętność rozpoznawania i radzenia sobie z reakcjami wywoływanymi przez zmiany.
- Poszerzenie swojej wiedzy na temat mechanizmów psychospołecznych rządzących procesem zmiany i metod ich wykorzystywania w skutecznym zarządzaniu zmianą
- Pogłębienie umiejętności skutecznego komunikowania zmian i budowy motywacji pracowników na każdym etapie procesu zmiany
- Lepsze rozumienie reakcji pracowników wywoływanych przez zmiany oraz pogłębienie umiejętności rozpoznawania i radzenia z nimi
- Rozwijanie zdolności przewidywania oporu na zmiany i umiejętności radzenia sobie z trudnościami powstałymi podczas wdrażania procesu zmian w firmie.
Metody szkolenia
Program oparty jest na metodologii Activity Based Learning (warsztatu partycypacyjnego treningu menedżerskiego). Metodologia ta uważana jest za najskuteczniejszą metodę rozwijania wiedzy i umiejętności przywódczych, kierowniczych i menedżerskich.
Podstawowym założeniem metodologii ABL jest stwierdzenie, że proces rozwijania kompetencji odbywa się poprzez aktywne działanie i doświadczenie. W trakcie programu szkoleniowego realizowane jest to poprzez stałe powiązanie doświadczenia treningowego (symulacje, zadania indywidualne i zespołowe itp.) z możliwością stosowania nabywanych umiejętności w codziennej pracy w firmie.