Podsumowanie | GFKM Leadership Conference 2023: Organizacja Jutra

Powrót do aktualności

W piątek, 29 września odbyła się VI edycja GFKM Leadership Conference, w której wzięło udział rekordowe 200 osób! Po raz pierwszy spotkaliśmy się na szczycie Olivia Star. Tegorocznym tematem przewodnim była „Organizacja Jutra”. Podczas wydarzenia rozmawialiśmy o zbliżających się i już trwających zmianach w biznesie, sztucznej inteligencji i automatyzacji oraz roli liderów i liderek w procesie zmiany.  

O GFKM Leadership Conference

GFKM Leadership Conference to cykl konferencji, skupiających wokół siebie praktyków i specjalistów biznesu, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami. To przestrzeń, w której osoby na co dzień stawiające czoła wyzwaniom biznesowym mogą zmienić swój punkt widzenia, podzielić się doświadczeniami z partnerami z branży i nawiązać nowe relacje. Każda edycja poświęcona jest przywództwie i zarządzaniu w innym kontekście.

W tym roku motywem przewodnim wydarzenia było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: jak będzie wyglądać organizacja jutra? Czego może spodziewać się kadra zarządzająca i w jaki sposób się na to przygotować? Skoncentrowaliśmy się na ważnych zagadnieniach związanych z przywództwem w erze dynamicznych zmian, innowacji i rozwoju technologii. Podczas wydarzenia zaproszeni przez GFKM goście poruszyli kwestie pojawiających się trendów i rosnących wymagań rynkowych, szczególnie w odniesieniu do nowych technologii i digitalizacji. Nie zabrakło perspektywy zagrożeń i szans związanych z wykorzystaniem AI w biznesie. Tegoroczna edycja była jednocześnie najliczniejszą do tej pory – wzięło w niej udział aż 200 osób!

Tematy prelekcji i zaproszeni goście

Wydarzenie rozpoczęło się od powitania wszystkich gości przez Prezeskę GFKM Jolantę Szydłowską. Następnie głos zabrała Monika Chabior – Zastępczyni Prezydent Miasta Gdańska, Patrona Honorowego konferencji. Wydarzenie poprowadził Dominik Pieczewski, trener i konsultant GFKM, który rozpoczął od inspiracji pod tytułem „Co czeka liderów jutra?”. Odnosząc się do autorskich badań Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów omówił najważniejsze wyzwania, przed jakimi mogą stanąć liderzy w nadchodzących latach.

Pierwszym gościem był Tomasz Owczarek – Trener Biznesu, ceniony przez klientów i słuchaczy GFKM za swoja charyzmę, energię i wizjonerstwo. W swoim wystąpieniu „Futuroliderologia – o liderach przyszłości i przyszłości liderów” nakreślił obraz zupełnie nowej, autorskiej dziedziny nauki, poświęconej właśnie przywództwu przyszłości. Czy rozwój technologiczny wypiera tradycyjne wartości humanistyczne, czy akcentuje ich niezbędność w wyposażeniu dobrego lidera? W jego wizji AI to przede wszystkim szansa dla liderów, by odzyskać część swojego czasu, skupić się na pasjach i zadbać o siebie.

W dalszej części konferencji głos zabrał Adam Bartkiewicz – Produktowiec, Venture Builder i Interim CEO w Digital Ocean Ventures. Jako człowiek zafascynowany automatyzacją, narzędziami no-code i AI postanowił podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat nowego wymiaru przywództwa, w którym podejmowanie decyzji wspieranie jest przez sztuczną inteligencję. W swoim wystąpieniu pokazał praktyczne narzędzia, które mogą znacznie ułatwić codzienne podejmowanie decyzji i jednocześnie odciążyć liderów.

Po krótkiej przerwie na scenie pojawił się gość zagraniczny – Lars Ostergaard, Vice President Leadership Pipeline Institute. Swoje wystąpienie poświęcił kwestii jasnego zrozumienia roli liderów w przyszłości. Powołując się na tsunami informacji i różnorodność perspektyw, jako potencjalne wyzwanie wskazał świadomość skutecznej alokacji czasu i energii. Przyjmując jasne ramy przywództwa, liderzy mogą pewnie poruszać się po złożoności zdigitalizowanego środowiska pracy.

W kolejnym bloku skupiliśmy się na perspektywie rynku pracy. Jako kolejny głos zabrał Bogusław Wieczorek – Prawnik i Pełnomocnik Zarządu Olivia Centre ds. public relations, przedstawiciel głównego partnera wydarzenia. W swojej prelekcji „Spokojnie, to tylko rewolucja” zaadresował obawy związane z utratą zatrudnienia, nadzieje na automatyzację rutynowych i podstawowych zadań, konsekwencje wprowadzenia AI do organizacji. Może spojrzenie wstecz pomoże w zrozumieniu przeszłych zmiany i przygotowaniu się na przyszłość?

Następnie Anna Macnar, CEO HRM Institute i doświadczona ekspertka ds. employer brandingu poruszyła kwestię wykorzystania AI w rekrutacji, ze szczególnym naciskiem na pozyskiwanie i angażowanie talentów. Razem odkryliśmy, jak zaawansowane algorytmy analizują ogromne ilości danych, aby skutecznie identyfikować i oceniać kandydatów, usprawniając proces selekcji i skracając czas rekrutacji. Poznaliśmy innowacyjne techniki wykorzystujące sztuczną inteligencję, które umożliwiają firmom tworzenie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy. Praktyczne przykłady oraz najlepsze praktyki w branży pokazały, jak zmienia się oblicze dzisiejszego rynku pracy i jaki potencjał w nim drzemie.

Kolejnym gościem był Michał Łukaszewski, który jest developerem z ponad 20 letnim doświadczeniem zawodowym. Obecnie pełni funkcję menedżera AI zespołu na pokładzie Intela i tworzy narzędzia, które będą towarzyszyć nam w przyszłości. W swojej prelekcji analizował wpływ nowoczesnych modeli generatywnych, takich jak ChatGPT czy Midjourney, na biznes i społeczeństwo, odnosząc się do wielokrotnie publikowanych makiawelicznych wizji. Metodą „kroku wstecz” i zdystansowania się do omawianych zjawisk razem z uczestnikami zastanawiał się czy historia, której wszyscy jesteśmy świadkami jest tylko ewolucją, może szansą, czy jednak faktycznym zagrożeniem?

Ostatnią prelegentką była Inez Okulska – Kierowniczka Zakładu Inżynierii Lingwistycznej i Analizy Tekstu w Państwowym Instytucie Badawczym NASK oraz Dyrektorka Departamentu Innowacji i Technologii w Ministerstwie Cyfryzacji. Na swojej drodze od humanistyki do technologii zdobyła doktorat, ukończyła podoktorski staż na Harvardzie i ukończyła studia na Politechnice Warszawskiej. Swoje wystąpienie, zamykające część konferencji przepełnioną prelekcjami, poświęciła odpowiedzi na pytanie: „Modele AI – jeszcze efektowne czy już efektywne?”, analizując potencjał dostępnych narzędzi, ich faktyczną przydatność i skuteczność oraz efektowność medialną samego pojęcia AI w biznesie. Poruszyła kwestie adekwatności zastosowania sztucznej inteligencji w wybranych obszarach biznesowych, wyzwań związanych z bańkami informacyjnymi oraz tego, czy wato inwestować w rozwój technologii.

Panel dyskusyjny

Po części skupionej na prelekcjach i wzajemnej inspiracji naszedł czas na clue programu – panel dyskusyjny! Wśród panelistów znaleźli się: dr Łukasz Olejnik – niezależny badacz i konsultant cyberbezpieczeństwa i prywatności, Bartosz Ciepluch – Networking and Edge Vice President oraz General Manager datacenter w Intelu oraz występująca wcześniej Anna Macnar z HRM Institute. Wśród najważniejszych kwestii, które wspólnie poruszyliśmy znalazły się:

  • Czym będzie różnił się lider jutra od tego co mamy dzisiaj? Już teraz mówi się, że kompetencjami liderów są przede wszystkim umiejętności interpersonalne. Chcemy, aby liderzy byli uważni na ludzi, zarządzający zmianą. Jakie cechy przywódców będą niezbędne w dynamicznym i nieprzewidywalnym świecie?
  • Uważność w kontrze do AI. Na ile sztuczna inteligencja nie jest kolejnym bytem (po social mediach, po nowych technologiach), który rozprasza menedżerów i odwraca ich uwagę od ludzi? W jaki sposób bronić się przed wytworami sztucznej inteligencji, które stają się coraz bardziej realne?
  • Jak nowe technologie zmieniają Waszą firmę lub firmy z którymi współpracujecie? Co jest symbolem/obrazem/wydarzeniem, w którym poczuliście, że są już „nowe czasy”, że sztuczna inteligencja jest już „na pokładzie”?
  • Co się zmienia w relacjach z klientami w kontekście AI? Czy czujecie, że klienci oczekują od przedsiębiorstw usług z rozwiązaniami AI? A może klienci błądzą jak we mgle, boją się sztucznej inteligencji?

Po panelu dyskusyjnym koordynator wydarzenia Patryk Wardziński oficjalnie zakończył konferencję i zaprosił wszystkich uczestników na lunch. Wspólny posiłek po zakończeniu wydarzenia to także świetna okazja do networkingu i poszerzenia sieci kontaktów, zdobyciu nowych znajomości z branży i podzielenie się wnioskami z konferencji, doświadczeniem zawodowym i wyzwaniami w codziennej pracy.

Podziękowania

Dziękujemy wszystkim osobom uczestniczącym, przemawiającym, dyskutującym i wspierającym nasze wydarzenie. Ponownie kłaniamy się partnerowi głównemu wydarzenia Olivia Centre oraz patronowi honorowemu Prezydent Miasta Gdańsk! Dziękujemy partnerom: Inkubator Starter, Fundacja Inicjowania Rozwoju UP Foundation, Forum Pracodawców Północy, Future Collars, AI Law Tech i Infoshare. Dziękujemy patronom medialnym: MBA Portal, Poradnik Przedsiębiorcy, Express Biznesu, Magazyn Pomorski i My Company Polska

Tak naprawdę to jeszcze nie koniec, to dopiero początek. Po konferencji wychodzimy bogatsi w wiedzę i zanosimy ją dalej. Jedno jest pewne: rzeczywistość się zmienia i każdy z nas musi się na to przygotować. Z drugiej strony inicjowanie i przebieg tych zmian zależy właśnie od nas. Dlatego o organizacji jutra warto myśleć już dziś. Po więcej zdjęć z wydarzenia zapraszamy na naszą stronę na Facebook’u. Do zobaczenia w przyszłym roku!

fot. Agata Dąbrowska