Zarządzanie sobą w czasie
Każdy z nas codziennie ma przed sobą, raczej z góry znaną, liczbę godzin lub minut do wykorzystania. Jak je dobrze zagospodarować, w szczególności jeśli pracujemy w systemie zdalnym? Zarządzanie sobą w czasie to umiejętność niezbędna do efektywnego wykorzystywania swojego czasu.
O zarządzaniu sobą w czasie
Zarządzanie sobą w czasie to działanie zorientowane na cel, stosowanie sprawdzonych metod pracy, wykorzystanie otrzymanego czasu – stosownie i optymalnie. Warto pamiętać, że zarządzanie czasem to nie jest wykonywanie wszystkich poleceń i odpowiadane na wszystkie zadania i maile, bez względu na to, czy mieścimy się w limicie godzin, czy go znacznie przekraczamy. Nie jest nim branie nadgodzin, byśmy zrealizowali wyznaczony nam odgórnie cel. Takie zachowanie to pracoholizm. Zarządzania czasem nie można też mylić z tym, że nie znajdujemy czasu na odpoczynek czy życie prywatne.
Czas, praca i cele
Przypomnijmy tu zasadę, że osoby, które nie mają celu, pracują na te, które cel mają. Jeśli nie mamy własnego celu, pracujemy na ten, który postawi ktoś inny. Postawienie przed sobą celu sprawia też, że inaczej patrzymy na zarządzanie czasem, inaczej stawiamy priorytety. Mamy przed sobą zarysowany punkt, do którego zmierzamy, w związku z tym łatwiej będzie nam podejmować decyzje, bo będziemy ukierunkowani na ten cel, który nam przyświeca. I to my wtedy przejmujemy kontrolę nad czasem i rzeczywistością, zmierzamy do celu, który jest dla nas ważny.
Optymalne metody pracy
Istotne jest, by stosować właściwe metody pracy. To nie tylko postawienie przed sobą priorytetów. To też nie tylko asertywność, czyli umiejętność mówienia „nie” i ogólne zagadnienie związane z komunikatywnością. W szczególności jest to istotne w czasach pracy zdalnej, kiedy staje przed nami konieczność łączenia pracy w trakcie, kiedy mamy wiele innych bodźców i pokus. Zarówno zajęcie się odłożonymi na kiedyś pracami domowymi, jak i tym, co dzieje się np. z dziećmi. Stąd konieczność opracowania i wybrania metod, które sprawią, że będziemy zarządzać swoim czasem najlepiej, jak się tylko da.
Bardzo uważnie trzeba przyjrzeć się temu, co nas najbardziej rozprasza, w którym momencie dnia tracimy najwięcej minut. Czy jest to zerkanie co chwilę na Facebooka? Czy jest to spojrzenie na chwilę w ekran telewizora? Ile jest osób, tyle jest modeli, dlatego każdy musi tę pracę – nomen omen – domową wykonać sam. A efekty przyjdą szybciej niż się wydaje.
Więcej informacji znajdziesz w zapisie webinaru Beaty Bednarczyk na naszym kanale na YouTube!