Efektywne zarządzanie zakupami
Czyli co zrobić aby kupować efektywniej i taniej.
Opis
Każda dojrzała firma stara się kontrolować swoje koszty i konsekwentnie je obniżać. Ważne, żeby miała świadomość gdzie kryją się koszty i jak skutecznie nimi zarządzać. Koszty to nie tylko cena.
Zakupy to nie tylko „kup tanio”, ale także planowanie i budowanie strategii na przyszłość. To tańsze zarządzanie firmą, szybsze wprowadzanie nowych produktów, realna współpraca z dostawcami. Uwzględnienie głosu zakupów w strategii firmy może przynieść tylko korzyści i zabezpieczyć firmę przed ryzkiem.
Dla kogo
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników działów zakupów i innych osób, związanych z zakupami, kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, menedżerów przygotowujących się do objęcia kluczowych funkcji w organizacji.
Program szkolenia
ROLA I POZYCJA ZAKUPÓW W ORGANIZACJI
- miejsce zakupów w organizacjach
- wpływ zakupów na wyniki i działalność firmy czyli jakie korzyści dają świadome zakupy
- strategia zakupowa w powiązaniu z biznesem
- proces zakupowy
- przykłady narzędzi zakupowych czyli jaka broń jest w rękach zakupów
- zakupowe wskaźniki KPI
WYBÓR DOSTAWCY
- proces kwotowania RFx (Request for Proposal, Request for Information, Request for Quotation)
- porównanie i wybór najlepszej oferty czyli jak uzyskać największe korzyści z przeprowadzonego zapytania
- prawidłowe wprowadzenie nowego dostawcy (Phase In Phase Out proces)
- samoocena, audyt dostawcy
STRATEGIA GRUPY MATERIAŁOWEJ
- pozycjonowanie dostawców wg zakupów
- pozycjonowanie zakupów wg dostawców
- budowanie i realizacja strategii czyli jak konsekwentnie kupować
- optymalizacja bazy dostawców czyli jak współpracować z najlepszymi i czerpać z tego zyski
MODEL TCO
- model TCO (total cost of ownership) czyli gdzie się kryją pieniądze
- insourcing i outsourcing
STRATEGICZNE ZARZĄDZANIE DOSTAWCAMI
- pozycjonowanie dostawców
- typy dostawców i sposób współpracy z nimi czyli jak się dopasować do dostawcy i strategii jego firmy aby czerpać z tej współpracy korzyści
- wpływ relacji z dostawcami na wyniki biznesu: projekty oszczędnościowe, jakościowe, logistyczne, płynność finansowa, ryzyko
- elementy kulturowe współpracy z dostawcami z Azji
UMOWY
- rodzaje umów współpracy
- zarządzanie ryzykiem, w tym formuły cenowe
- na co zwrócić uwagę w umowach czyli jak się zabezpieczać przed niedopowiedzeniami i kruczkami prawnymi
NEGOCJACJE
- typy negocjacji w odniesieniu do konkretnych rodzajów dostawców / sprzedawców
- typy osobowościowe ludzi czyli jak z kim rozmawiać
- pozycja dostawców wg pozycjonowania
- techniki negocjacyjne czyli jaki mamy możliwości w negocjacjach
- przygotowanie i prowadzenie negocjacji
Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu szkolenie jego uczestnik:
- Zrozumie jak można zarządzać procesem zakupów i jakie może to przynieść korzyści
- Pozyska umiejętności wykorzystania siły zakupów do realizacji celów biznesowych i rozwoju firmy
- Wzmocni swoją siłę negocjacyjną
- Zdobędzie świadomość uzyskiwania oszczędności na wielu polach swojej pracy
Metody szkolenia
Szkolenie prowadzone jest aktywnymi metodami z wykorzystaniem praktycznych przykładów, podczas których uczestnicy stosują poznane narzędzia i techniki.
Całość szkolenia oparta jest na praktycznych umiejętnościach i przykładach z firm produkcyjnych różnych branż. Teoria przeplata się z ćwiczeniami opartymi na przykładach z życia wziętych a zdobytą wiedzę można wykorzystać w pracy już na drugi dzień po szkoleniu.