Tarcza antykryzysowa – COVID-19 – aktualne informacje
W związku z kryzysową sytuacją związaną z pandemią koronawirusa przed polską gospodarką staje wiele wyzwań. W trybie pilnym przedsiębiorcy muszą podjąć działania ratujące ich firmy. Przekazujemy Państwu podstawowe informacje gdzie można szukać informacji o przygotowanym wsparciu.
Ustawa z dnia 31 marca 2020 r. wprowadzająca wsparcie dla pracodawców została wczoraj podpisana, opublikowana i weszła w życie wczoraj (ustawa COVID-19).
Na stronie: https://psz.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza/swiadczenia pojawiły się informacje i dokumenty ws. dofinansowania.
Polecamy Państwu przygotowany przez Polski Fundusz Rozwoju pn. „Przewodnik Antykryzysowy dla Przedsiębiorców„, zawierający rozwiązania „tarczy antykryzysowej”, a także inne przydatne informacje i zalecenia, oraz dane teleadresowe najważniejszych instytucji i punktów kontaktowych
Przedstawiamy również Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, zakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii
#RatujBiznes to akcja prowadzona przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jest skierowana zarówno do (mikro, małych i średnich) przedsiębiorców, dotkniętych obecną sytuacją gospodarczą, jak również do kancelarii prawnych i podatkowych świadczących tym przedsiębiorcom nieodpłatną (pro publico bono) pomoc prawną przy wypełnianiu i składaniu wniosków o wsparcie. Akcja #RatujBiznes ma z jednej strony informować przedsiębiorców znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarczej o możliwych instrumentach wsparcia. Z drugiej strony ma umożliwić mikro, małym i średnim przedsiębiorcom znalezienie fachowej, nieodpłatnej pomocy prawnej przy wypełnianiu i składaniu wniosków. Z tego względu w akcji #RatujBiznes biorą udział kancelarie prawne i podatkowe, które wyrażają chęć nieodpłatnego (pro publico bono) świadczenia pomocy prawnej przedsiębiorcom z sektora MŚP przy wypełnianiu i składaniu wniosków. Pomoc prawna kancelarii prawnych i podatkowych jest świadczona zdalnie (telefonicznie, elektronicznie).
Akcja – jak czytamy w komunikacie – polega na informowaniu przedsiębiorców z sektora MŚP o instrumentach pomocowych, z których można skorzystać, a także na kojarzeniu przedsiębiorców z kancelariami prawnymi i podatkowymi, które wyraziły chęć nieodpłatnej pomocy mikro, małym i średnim firmom przy sporządzaniu i składaniu wniosków o wsparcie. Wskazano, że potrzebne informacje, zarówno te z obowiązujących już rozwiązań prawnych, jak i te proponowane w tarczy antykryzysowej, można znaleźć na stronie www.rzecznikmsp.gov.pl/ratujbiznes. Są tam np.: wnioski o odroczenie terminu zapłaty podatku/zapłaty zaległości podatkowych, o rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej, o umorzenie zaległości podatkowych, o odroczenie terminu płatności składek ZUS, o zwolnienie płatnika z obowiązku opłacania nieopłaconych składek ZUS. Tam też można zleźć – jak napisano- wnioski zakresie świadczeń postojowych, o udzielenie pomocy (pożyczki) na ratowanie, w zakresie tymczasowego wsparcia restrukturyzacyjnego itp.
W województwie pomorskim na www.porp.pl, w dziale Warto wiedzieć, Wojewódzki Urząd Pracy zamieścił informację dot. planowanych dopłat do wynagrodzeń pracowników ze środków FGŚP.
Link do tekstu:
W każdym z województw planowane dopłaty do wynagrodzeń będą organizowane przez Urzędy Pracy. Tam należy szukać wzorów wniosków oraz informacji.
Jolanta Szydłowska