Jak ulepszyć środowisko, w którym dokonuje się zmiana 

Wiele organizacji bardzo dużą rolę w procesie zmian przywiązuje do środowiska, w którym się poruszamy. Ma ono ogromny, niebagatelny wpływ na naszą efektywność. Jak sprawić, żeby zmiana środowiska w organizacji była trwała?

Wpływ otoczenia na zmiany 

By zbadać sprawę, warto powołać się na przykład badań zrobionych w amerykańskich szpitalach. Chciano tam poprawić skuteczność leczenia i zniwelować błędy – okazało się, że pielęgniarki podające leki, w jednym na tysiąc przypadków, myliły się. To aż dwieście błędnie podanych leków w skali roku i dwieście momentów, w których może (choć nie musi) pojawić się sytuacja kryzysowa. Po dokładnym zbadaniu zagadnienia okazało się, że przyczyną był hałas panujący w szpitalu oraz rozpraszanie kadry. Bardzo często przy podawaniu leków pielęgniarki były zagadywane przez lekarzy lub pacjentów, musiały odpowiadać na bardzo ważne pytania. 

Opór przed zmianą 

By rozwiązać problem, pielęgniarki wydające leki musiały zakładać jaskrawe kamizelki. Były one swoistym komunikatem, alertem dla otoczenia, by nie przeszkadzać im, bo muszą wykonać ważne i odpowiedzialne zadanie. Wprowadzanie zmian nie obyło się bez problemów i oporów po stronie załogi. Pielęgniarki nie chciały nosić strojów, mówiły, że fatalnie się prezentują i odstraszają pacjentów. Okazało się jednak, że sposób był jednak skuteczny. Wyniki, jakie spłynęły pokazały, że liczba błędnie podawanych leków spadła o 47 procent. To ogromny wzrost w bezpieczeństwie leczenia pacjentów, bo teraz około jeden lek na dwa tysiące był podawany nieprawidłowo.   

Budowanie nawyków  

By zmiana środowiska w organizacji była trwała ważne jest też budowanie nawyków. Tu też przykład przyszedł ze środowiska medycznego. Peter Gollwitzer podzielił pacjentów na dwie grupy po operacji stawu biodrowego i kolanowego szykując ich do dość bolesnej rehabilitacji. W pierwszej grupie pacjenci musieli napisać gdzie i kiedy będą chodzić na spacer. Druga grupa była kontrolną. Efekt czynnika motywującego, budowania nawyków był zaskakujący. Już po trzech tygodniach pacjenci z pierwszej grupy byli w stanie samodzielnie wziąć kąpiel. W drugiej grupie ten czas przesunął się do siedmiu tygodni. Gollwitzer nazwał to zjawisko intencją implementacji. Warto o nim pamiętać, planując zmiany w środowiskach naszych organizacji.  

Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj poprzedni artykuł z cyklu: Motywacje i emocje związane ze zmianą

Więcej ciekawych treści znajdziesz na naszym kanale na YouTube!  

Strefa wiedzy