Zarządzanie kulturą organizacyjną
Coś co nas łączy, coś co nas wyróżnia.
Opis
Sukces i szeroko rozumiane rezultaty działalności przedsiębiorstwa zależą nie tylko od umiejętności kierowniczych kadry zarządzającej i posiadanych zasobów materiałowych i finansowych. Zależą także od trudnej do określenia atmosfery, stylu postępowania, historii rozwoju firmy, jej poziomu technicznego, stylu zarządzania, cech demograficznych i psychologicznych pracowników, przyjętych wzorców postępowania, łącznie tworzą one to co się określa mianem „Kultura Organizacyjna”.
Celem szkolenia jest wskazanie znaczenia kultury organizacyjnej oraz tożsamości kulturowej organizacji w budowaniu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa oraz doskonaleniu skuteczności jego działania. W trakcie zajęć uczestnicy poznają istotę pojęcia kultury organizacyjnej oraz próbują odnieść je do własnej organizacji. W części dotyczącej etyki organizacji uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami wartości, norm, postaw i zachowań jako elementami kultury organizacji, zasadami ich analizy i kształtowania w kierunkach sprzyjających poprawie efektywności przedsiębiorstwa i budowie jego pozytywnego wizerunku.
Dla kogo
Program szkolenia szczególnie polecany grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla organizacji. Program szkolenia jest każdorazowo dostosowywany do profilu grupy uczestników.
Program szkolenia
KULTURY ORGANIZACYJNA
- pojęcie kultury organizacyjnej
- źródła pochodzenia kultury organizacyjnej (kultura narodowa, cechy organizacji, cechy członków organizacji)
- kształtowanie kultury organizacyjnej
CHARAKTERYSTYKA KULTURY ORGANIZACYJNEJ
- proces kształtowania się i funkcje kultury organizacyjnej
- ukryte składniki kultury
- zewnętrzne przejawy kultury organizacyjnej
PROFILE KULTUR ORGANIZACYJNYCH
- koncepcje i profile kulturowe wybranych firm
- analiza przykładów i studiów przypadku
KSZTAŁTOWANIE KULTURY ORGANIZACYJNEJ
- idealny profil kultury organizacyjnej
- kierunki zmian platformy kulturowej
- nowe rodzaje kultur: priorytet klienta, jakości, doskonalenia, uczenia się
- stymulowanie zmiany profilu kultury organizacyjnej
ZNACZENIE ETYKI W PROWADZENIU BIZNESU
- rola etyki w prowadzeniu działalności gospodarczej
- wpływ postaw i zachowań pracowników na efektywność, wyniki i wizerunek przedsiębiorstwa
- etyka jako umiejętność menedżerska: dobór pracowników, przywództwo, identyfikacja i rozwiązywanie problemów
OBSZARY ZAGROŻEŃ I RYZYK ETYCZNYCH
- obszary zagrożeń i ryzyk etycznych w przedsiębiorstwie
- metody identyfikacji zagrożeń i ryzyk etycznych
- przegląd obszarów problemowych branży i przedsiębiorstwa
ANALIZA I DIAGNOZA PROBLEMÓW ETYCZNYCH
- metody analizy i diagnozy problemów i sytuacji etycznych
- wartości, postawy, zachowania i sytuacje?
- analiza wybranych zagadnień etycznych
KSZTAŁTOWANIE POSTAW I ZACHOWAŃ ETYCZNYCH
- własne oczekiwania etyczne wobec podwładnych, współpracowników, zwierzchników, kontrahentów i innych osób
- model powinności etycznych pracownika
- etyczne wzorce organizacji biznesu
- kodeks etyczny jako skutecznym narzędziem kształtowania etyki organizacji
- rola i zakres zastosowań kodeksu etycznego
Korzyści dla uczestników
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy powinni umieć:
- ocenić znaczenie kultury organizacyjnej w budowaniu pozycji rynkowej przedsiębiorstwa
- doskonalić skuteczność działania przedsiębiorstwa
- ocenić wpływ etyki na efektywność przedsiębiorstwa i kształtowanie jego wizerunku
- identyfikować, analizować i rozwiązywać problemy etyczne
- wykorzystać w praktyce umiejętności kształtowania etyki przedsiębiorstwa
Metody szkolenia
Program oparty jest na metodologii Activity Based Learning (warsztatu partycypacyjnego treningu menedżerskiego). Metodologia ta uważana jest za najskuteczniejszą metodę rozwijania wiedzy i umiejętności przywódczych, kierowniczych i menedżerskich.
Podstawowym założeniem metodologii ABL jest stwierdzenie, że proces rozwijania kompetencji odbywa się poprzez aktywne działanie i doświadczenie. W trakcie programu szkoleniowego realizowane jest to poprzez stałe powiązanie doświadczenia treningowego (symulacje, zadania indywidualne i zespołowe itp.) z możliwością stosowania nabywanych umiejętności w codziennej pracy w firmie.